Nieuws November 2011

Pep: “Het is een eer om te hebben gewonnen in het San Siro”

Josep Guardiola kon niet anders dan zijn geluk uitdrukking over het zekerstellen van de toppositie in Groep H. Hij noemde het een “hele eer” om een prestigieus team als Milan te hebben verslagen in het historische San Siro. De coach was eveneens blij dat de mensen die de wedstrijd hebben gekeken het naar hen zin hadden. Pep: “We speelden een goede uitwedstrijd, en om hier te komen en zoveel kansen te kunnen creëren tegen zo’n groot team met zo’n geschiedenis en traditie… Het maakt ons trots. Het is een eer om Milan te verslagen in het San Siro.”

Met de overwinning op zak is Josep Guardiola de FC Barcelona coach met de meeste overwinningen in de Champions League competitie met een totaal van 27. De Barça-coach schrijft dit record toe aan de Europese titels die zijn spelers hebben binnengehaald: “Deze statistieken zijn het resultaat van het winnen van twee Europese titels. We hebben twaalf van de vijftien titels mogen winnen. Met andere spelers zou ik hier niet toe in staat zijn geweest. Als ze een andere coach hadden gehad, zouden ze het misschien alsnog voor elkaar gekregen hebben. Ik probeer alleen maar om te ze laten rennen.”

Guardiola werd gevraagd of de overwinning op Milan een waarschuwing was voor alle teams die meekijken. Pep: “We spelen niet om onze superioriteit boven andere teams te demonstreren, of om de meningen van mensen over ons te corrigeren. Het gaat om het spelen van het spel en het proberen beter et zijn dan je tegenstander. Het belangrijkste is dat het team het geschopt heeft tot de laatste zestien en we dat we de return thuis mogen spelen. Nu moeten we ons voorbereiden op de Club Wereldbeker in Japan. Dat is onze prioriteit tot het einde van het jaar.”

Barça stond op het veld van het San Siro met een driekoppige verdediging, iets dat op het eerste oog wat riskant leek, maar uiteindelijk prima uitpakte. Pep: “Vanwege onze tegenstander besloot ik te spelen met drie verdedigers, snelle spelers, spelers met sterke benen.” Na de prestaties die zijn voetballers neerzetten op het veld concludeerde Guardiola dat ze “gespeeld hebben om te winnen” en dat hij details zag die hem optimistisch maken over de toekomst. “Opnieuw kan ik zeggen dat we zullen strijden tot het einde en zullen proberen om iets te winnen.”

Guardiola was lovend over Thiago, die speelde op een positie die hij niet gewend is, en over de briljante tactische prestaties van Busquets. Pep: “Wanneer we met drie verdedigers spelen, is Busi’s positie helemaal niet gemakkelijk. Het was een risico, maar ik woog de voor- en nadelen, en op deze manier spelen geeft ons meer opties om te spelen. Thiago, dat is de brutaalste spelers die we in de ploeg hebben. Hij heeft vertrouwen in zichzelf, hij is sterk, hij denkt dat hij er goed uitziet, hij is goed… Het maakt niet uit of hij op een klein of groot veld speelt. Hij kan zich aanpassen en dat kan alleen als je een goed beeld van jezelf hebt.”

Tot slot praatte Guardiola nog even over Tito Vilanova, die afgelopen dinsdag geopereerd werd aan een tumor. Pep: “Ik weet dat hij naar de wedstrijd geluisterd heeft op de radio. Ik weet ook dat het goed met hem gaat, dat hij tevreden en blij is.”