Nieuws Januari 2011

Pep: “Het was niet gemakkelijk”

Na afloop van de 0-4 overwinning op Deportivo, sprak Josep Guardiola van een zware wedstrijd. “Het was niet gemakkelijk. Ik had graag wat meer kansen gezien, maar soms lukt het gewoon niet. Historisch gezien heeft Barça het altijd moeilijk gehad in La Riazor, dus het geeft me grote voldoening dat we gewonnen hebben.”
Guardiola had lof voor de instelling van zijn team. “Na een intense wedstrijd als tegen Bilbao weet je nooit hoe het team zal reageren in de volgende wedstrijd, maar ze hebben het duidelijk goed gegaan. We controleerden het duel en scoorden op de juiste momenten. Het team was zoals het altijd is en we hopen dat we dit vol kunnen houden.”

Pep werd gevraagd waarom hij sommige sleutelspelers uit het team liet: “Ze zijn allemaal Barça-spelers en ze hebben allemaal het recht om te spelen. Ik heb alle zelfvertrouwen in de wereld. De jongens die speelden hadden een fantastische wedstrijd; ieder die speelt, weet wat hij moet doen.”
Afellay speelde zijn eerste competitiewedstrijd voor Barça. Pep: “Hij speelde de bal goed en heeft laten zien dat hij weet hoe je in een team moet spelen. Hij zal veel aan het team toevoegen omdat hij zo dynamisch is.”
Guardiola liet tot slot weten dat het zeer waarschijnlijk is dat hij naar Zurich zal vliegen om te zien of Xavi, Iniesta of Messi de Ballon d’Or in handen krijgt. “Ik weet zeker dat ik er zal zijn.”

Reacties van een paar spelers:
Puyol: “We mogen dan een kleine selectie hebben, alle spelers zijn goed en veelzijdig en we hebben veel geweldige spelers in Barça B.” Over de wedstrijd: “Het was een zware wedstrijd tegen een goed team; we hebben een serieuze wedstrijd gespeeld. Onze statistieken zijn ongelofelijk. Het is heel moeilijk om alle uitwedstrijden te winnen en tot dusver is het ons gelukt. We hopen dat we dit kunnen voortzetten.”

Pedro: “Het team voelt zich goed, we zijn in goede conditie en het maakt niet uit wie er speelt, want iedereen is belangrijk. We hebben een geweldig team.”

Piqué: “In de eerste helft leken we de baas, maar ze hadden elk moment kunnen scoren. In de tweede helft domineerden we en Leo’s goal betekende dat we wat rustiger aan konden doen. We zijn heel geconcentreerd en we spelen op 100%. Als we zo door blijven spelen, is het voor andere teams moeilijk om ons te verslaan. We zijn wel meer gemotiveerd en geconcentreerd wanneer we uit spelen, omdat we weten hoe moeilijk het is.” Over het duel tegen Bilbao: “Ik zei laatst nog tegen Puyol dat ik hem miste tijdens de wedstrijd tegen Athletic. Hij stopt nooit met praten op het veld. Het is ongelofelijk wat hij allemaal zegt, maar die communicatie is wel heel belangrijk.” Over Afellay: “Afellay leek vol zelfvertrouwen en met een paar wedstrijden weet ik zeker dat hij het goed zal doen.”

Iniesta: “Het was een volledige wedstrijd en we staan nog steeds bovenaan de competitie. Ik wil de fans bedanken voor de affectie die ze lieten zien in La Riazor. We moeten dit niveau volhouden zo lang we dat kunnen zodat we titels kunnen winnen. We genieten er enorm van, maar er is geen tijd om te ontspannen.”

Mascherano: “Het is niet gemakkelijk om hier te winnen zoals wij dat gedaan hebben.” Over Real: “Het zou beter voor ons zijn als Real Madrid punten zou laten vallen.” Over Messi: “Leo scoorde niet alleen, hij gaf ook nog twee assists en dat is erg belangrijk voor ons.”

Villa: “Op een of andere manier doe ik het beter in bepaalde stadions. Ik ben blij dat ik mijn 150e goal gescoord heb en daarmee ook het team geholpen heb.” Over de teamrotatie: “We doen dit al het hele seizoen. We moeten allemaal belangrijk zijn. Vandaag bleven Busquets en Xavi op de bank, maar het team hield stand.” Over de competitie: “Ook al spelen we zo goed, Madrid zit ons op de hielen. We hebben nog een lange weg te gaan en we moeten zo goed blijven spelen.”