Nieuws Februari 2012

Pep: “Valencia creëert problemen uit het niets”

Zondagavond verwelkomt Barça Valencia in het Camp Nou voor een belangrijk duel, slechts elf dagen nadat de blaugranas het team uit de bekercompetitie gooiden. Met dat laatste duel nog vers in het geheugen heeft Josep Guardiola er geen twijfels over dat het een lastige wedstrijd wordt tegen een team dat het Barça moeilijk maakte in de bekerontmoeting. Zijn team moet een uitstekende prestatie neerzetten om Valencia, nummer drie in de tabel, te verslaan.

Pep: “Teams waartegen je recentelijk gespeeld hebt, maken het leven net dat beetje moeilijker.” Hij spoort zijn spelers aan om te proberen dezelfde standaard te behouden die ze de afgelopen wedstrijden getoond hebben. “Valencia creëert problemen voor je vanuit het niets. Hoewel het zeker een lastige wedstrijd zal worden, zullen we proberen het goede gevoel van de laatste paar wedstrijden te behouden.”

Guardiola werd gevraagd naar de gevaren die Valencia op haar linkerflank meebrengt met het paar Mathieu en Jordi Alba. “Daar vielen ze goed aan. Maar hoewel ze inderdaad over die vleugel veel kansen creëerden, zullen we doen wat we altijd doe. We zullen ons balbezitspel spelen.”

Wat betreft Barça’s positie in de Spaanse competitie, gelooft Guardiola dat Real Madrid te ver van hen afstaat om aan een hypothetische strijd te denken. Daarom moedigt hij zijn spelers aan om “te denken aan zoiets simpels als de volgende wedstrijd winnen. Er is nog een lange weg te gaan in de competitie, maar ik begrijp dat sommigen denken dat het heel moeilijk is. Zolang er nog steeds een kans is, zullen we blijven spelen zoals wij weten hoe.”

Opnieuw kwam de vraag naar boven over Guardiola’s contractverlenging. De coach gaf toe dat hij al een tijdje aan het werken is aan de planning voor het volgende seizoen, maar hij benadrukte dat hij nog steeds een beslissing moet maken en dat het “een persoonlijke kwestie is die niets te maken heeft met de Club.” Hij gaf toe dat hij beter bij Barça af is dan waar dan ook, maar hij wil een klein beetje meer tijd om de knoop door te hakken. “Het moet goed voelen voor mij. Ik kan niet bij zo’n veeleisende club werken als ik er niet volledig van overtuigd ben dat ik de kracht heb om dat te doen. Ik wil niet iets doen als het niet goed voelt. De Club heeft alle recht om me een deadline te geven, wat ze niet gedaan hebben, en dat waardeer ik heel erg.”

Guardiola sprak ook over de terugkeer deze week van Seydou Keita van de Afrika Cup of Nations. “Keita is in een hele goede vorm teruggekomen, zoals altijd, en hij is heel blij met wat zijn land heeft neergezet. Hij is een belangrijke speler voor ons, zowel op als buiten het veld, en we kunnen hem weer goed gebruiken, want hij weet hoe we werken.” De coach gaf eveneens aan vertrouwen te hebben in drie spelers uit Barça B: “Montoya is een sterke rechtsback met focus en uithoudingsvermogen. Bartra is een centrale verdediger, sterk in de lucht en heel snel. Muniesa kan in het centrum en op de vleugel spelen en is tactisch het sterkste. De club mag van geluk spreken dat ze hen alle drie heeft.”

Tot slot had Pep nog wat woorden voor Messi, die zondag voor de 200e keer in het blaugrana shirt een competitiewedstrijd zal spelen. “Dat laat de belangrijkheid zien van wat hij doet. Hij is de meest competitieve speler die ik ooit heb ontmoet.”