Nieuws Februari 2012

Pep: “We moeten scoren”

Terugkeren naar de Champions League na maanden van verplichtingen in La Liga en de bekercompetitie is nooit gemakkelijk. Sinds Guardiola de touwtjes in handen heeft genomen bij FC Barcelona, heeft het team nog nooit een uitwedstrijd van de laatste zestien ronde gewonnen. Tijdens de persconferentie zei de Barça-coach: “Het is altijd heel moeilijk geweest om weer terug te komen in deze competitie na de onderbreking, en het is altijd een risico om tegen Duitsers te spelen. Tegen Stuttgart (1-1), twee jaar geleden, verdienden ze veel meer.” Om deze reden gelooft Guardiola dat zijn team in het duel van dinsdag een goal moet scoren in de BayArena. “Het is essentieel dat we scoren.”

Guardiola heeft alleen maar respect voor Duitse tegenstanders. “Als we Bayer Leverkusen toestaan om te rennen… Ze zijn veel sterker dan wij zijn. Ze hebben vier of vijf spelers die 1.90m lang zijn en ze hebben veel goals gescoord vanuit dode ballen. Als je de wedstrijd niet in handen hebt, kunnen ze je vastleggen. Dat is de grootste kracht die Duitse tegenstanders hebben.” De coach is zich bewust van het belang van de wedstrijd van dinsdag, en gelooft dat balbezit een bepalende factor zal worden in de uitkomst van de ontmoeting. Als Barça in balbezit domineert, zal het resultaat waarschijnlijk goed uitpakken voor de Catalanen; als geen van beide teams weet te domineren, zou het wel eens slecht kunnen verlopen.

De nederlaag in Pamplona van het afgelopen weekend eiste een hoofdrol op tijdens de persconferentie. Nu de competitietitel nog verder uit het zicht is dan voorheen, zei Guardiola dat het een fout zou zijn om een Champions League titel te eisen van zijn team. “Nu dat het moeilijk is om de competitie te winnen, lijkt het alsof we verplicht zijn om de Champions League te winnen. Alsof dat zo gemakkelijk is. Dat is het niet. De uitdaging is om te strijden en aan het eind van het seizoen zullen we wel zien waar we staan. We moeten dit stap voor stap doen, want het winnen van de Champions League is een serieuze uitdaging. Ik ga niet beloven dat we hem zullen winnen. Dat hebben we in het eerste jaar niet beloofd, toen we niemand waren, en dat zullen we ook nu niet doen.”

Over de wedstrijd tegen Osasuna zei Guardiola: “We werden afgestraft voor het feit dat we niet zo snel mogelijk ons aanpasten aan de wedstrijdomstandigheden. Het team speelde echter een goede tweede helft, waarin we alles eraan deden om terug te komen. Nu hebben we een probleem: we hebben het spel voor vele jaren gedomineerd. Voorheen speelde de ‘willekeurige’ factor niet mee, omdat we dat niet toelieten. We moeten weer teruggaan naar dat niveau en willekeur niet toestaan in ons spel. We moeten het onder controle houden door beter te spelen.” Voorafgaand aan de wedstrijd tegen Leverkusen zei Pep dat dit de eerste kans wordt om die factor van willekeur te elimineren uit Barça’s spel.