Nieuws Juli 2012

Presentatie Catalaanse Super Cup

Bij de presentatie van de Catalaanse Super Cup vertelde Sandro Rosell dat de wedstrijd tussen Barça en Espanyol een ‘feest wordt voor het Catalaanse voetbal’ en dat het een stimulans is voor het voetbal in de regio.

De Catalaanse Super Cup is woensdag gepresenteerd aan de pers en de wedstrijd wordt op 31 juli gehouden in het Lluís Companys Olympic Stadium. Bij de presentatie waren de president van de Generalitat, Artur Mas, de president van de Catalan Football Federation, Andreu Subies en de presidenten van FC Barcelona en RCD Espanyol, Sandro Rosell en Ramon Condal aanwezig.

De Catalaanse voetbal federatie heeft de opzet van de onderlinge regiowedstrijden gewijzigd. Tot op heden was er een knock-outtoernooi tussen de voetbalclubs van Catalonië waarbij de clubs uit de lagere divisies voorrondes speelden en de twee topclubs, Barça en Espanyol, in de halve finales van de Copa Catalunya instroomden. Dat is nu gesplitst in een knock-outtoernooi om de Copa Catalunya voor de voetbalclubs uit de lagere divisies en een Supercopa de Catalunya waarbij Espanyol en Barça uitmaken wie deze trofee in de prijzenkast mag zetten.

Namens FC Barcelona sprak Rosell: “Het is een eer en genoegen om deel te nemen aan wedstrijden die georganiseerd worden door de Catalaanse federatie. Ze hebben de opzet verbeterd, het is perfect.” De preses verklaarde dat het voetbal in de regio op alle niveaus belangrijk is en te hopen op een uitverkochte wedstrijd. “We hopen dat fans van voetbalclubs uit de hele regio die dag naar het Lluís Companys Olympic Stadium komen om het Catalaanse voetbal te steunen. Met de inkomsten van die dag kan de federatie het voetbal op alle niveaus steunen. Samen maken we er een succes van.” Sandro Rosell is blij dat de wedstrijd in het Olympisch stadion wordt gehouden: “Het is ter ere van het feit dat de Olympische Spelen precies 20 jaar geleden in Barcelona gehouden werden.”

De finale van de Copa Catalunya, tussen Nàstic Tarragona en Manlleu, wordt afgetrapt op 19:15 uur en aansluitend strijden Barça en Espanyol om 21:30 uur om de eerste Catalaanse Super Cup. Over de mogelijke opstelling vertelde de preses van FC Barcelona: “De spelers die deelnamen aan het EK zijn nog met vakantie en zullen pas op 30 juli voor het eerst gezamenlijk trainen, één dag voor de Catalaanse Super Cup. We zullen het best mogelijke team opstellen. We houden uiteraard rekening met het feit dat spelers pas een dag terug zijn van vakantie. Tito Vilanova bepaalt wie klaar is voor de wedstrijd.”