Nieuws Oktober 2010

Puyol klaar voor dynamisch vertoon

Carles Puyol is ervan overtuigd dat een sterke performance van FC Barcelona tegen Valencia deze zaterdag de dynamiek van Guardiola’s team in thuiswedstrijden kan veranderen en het team zelfverzekerder kan maken.
Na twee weken zonder competitieduels keren de Blaugrana zaterdag terug naar La Primera voor een spannende wedstrijd tegen Valencia in Camp Nou. Puyol  geniet van de uitdaging die gaat komen. Barça heeft al vijf punten thuis verloren en de gezagvoerder van Barça hoopt dat winnen van Los Che dat zal verbreken. “In het treble seizoen begonnen we ook niet zo goed,” legt Puyol uit. “Ik heb alle vertrouwen in dit team. We hebben geen twijfels en we zijn er klaar voor. Ik hoop dat we ons vertrouwen  terug kunnen vinden en de dynamiek kunnen veranderen. Het is altijd goed om te winnen.”

Terugkijkend op Barça’s spel thuis tot nu toe, zegt Puyol: “Het is abnormaal dat we vijf punten hebben laten liggen tegen teams die theoretisch lager in rank zijn dan wij. Teams zijn extra gemotiveerd wanneer ze tegen ons spelen en hebben laten zien dat iedereen wie dan ook kan verslaan. Het is niet iets fysieks; het Wereldkampioenschap maakte het seizoen langer, maar het team doet het goed en is in goede vorm.”

Valencia komt naar Camp Nou als competitieleider en heeft slechts twee punten verloren in dit seizoen. “Het is een solide team en het zal moeilijk worden,” zegt Puyol. “Ze zagen belangrijke spelers vertrekken, maar goede anderen sloten zich bij hun aan en we zullen alert moeten zijn. Als ze spelen zoals ze tot nu toe hebben gedaan, zouden ze bovenaan kunnen blijven. Ze zijn een van de beste teams van dit moment.”

Puyol is blij dat David Villa en Xavi zaterdag zich weer bij Barça zouden kunnen voegen. “Ze zijn belangrijke spelers voor ons en ik ben blij dat ze zich hersteld hebben. Ik hoop dat ze kunnen spelen. Villa is een van de beste spitsen in de wereld en hij zal veel goals scoren. Daarbij snap ik niet dat iemand zijn twijfels kan hebben over Xavi. Zijn statistieken vertellen alles over hem. Hij wil altijd spelen en als hij niet speelt, is dat omdat hij geblesseerd is.”

De manager van Inter, Massimo Moratti, gaf laatst aan dat hij Lionel Messi naar Inter wil halen. Carles Puyol is daar niet verbaasd over. “Ik vind het niet vreemd dat ze ervan dromen om hem een contract bij Inter te laten ondertekenen. Maar ik denk dat dat moeilijk wordt. Ik hoop dat Leo nooit weggaat bij Barça.” Tevens was Puyol opgetogen om Eto’o weer te zien toen hij deze week het Blaugrana trainingscomplex bezocht: “We hebben nog steeds contact. Het was geweldig om hem te zien en ik ben blij dat alles goed met hem gaat.”