Nieuws Februari 2009

Racing Santander-Barça 1-2

Als er nog enige twijfel was over wie momenteel de beste speler op de Europese velden is, dan is die zondagnamiddag definitief verdwenen. Niemand anders dan alleen Leo Messi bezorgde een zwak Barça de volle drie punten bij Racing Santander. Ingevallen in de 57e minuut bij een 1-0 achterstand liet hij zijn rechter tweemaal spreken. Zijn mooiste, de tweede, was ook meteen de 5000ste treffer voor Barça in de Spaanse Liga. Eerlijk is eerlijk, niemand anders dan Messi verdiende het zondag om deze mijlpaal aan te tekenen.

De moeizame overwinning dankte Barça geheel aan zich zelf. Bijna plichtmatig begon het elftal van Pep Guardiola aan de wedstrijd. Als excuus mocht het aanbrengen dat de wedstrijd tegen Racing al weer de negende wedstrijd in het jaar 2009 was en dat de vermoeidheid begint mee te spelen. In de eerste helft lukte het de blaugranas niet om ook maar een enkel schot tussen de palen af te vuren. Het tempo lag zo laag dat Racing met gemak overeind bleef en er af en toe gevaarlijk uit kon komen. Vooral de boomlange spits Zigic maakte het leven van de verdedigers bij tijd en wijlen zuur. Doelman Valdés was een aantal malen attent.

Ondanks het matige spel besloot coach Guardiola in de rust niet tot een wissel over te gaan waardoor het spel in het begin van het tweede bedrijf voortkabbelde. En zo riep Barça het onheil over zich af. Bij een uitval van Racing ging Rafael Márquez in de fout door een sliding op Pereira te laat in te zetten. De scheidsrechter wees resoluut naar de stip en Zigic klaarde het klusje simpel. Het was het sein om Messi de dug-out uit te sturen om zich warm te laten lopen.

‘La Pulga’ mocht in de 57ste minuut invallen en liet meteen van zich spreken. Bij een voorzet van Henry kopte Xavi de bal op de lat, waarna de kleine Messi de terugspringende bal bij de twee paal resoluut binnen werkte. De gelijkmaker werkte als doping voor de blaugranas. De mouwen werden opgestroopt en de aanval werd gezocht. Het leek alsof met Messi de automatismen weer in het elftal verschenen. Racing werd teruggedrongen en Barça kreeg kansen. Eto’o was dichtbij, maar de onopvallend spelende Kameroener had zijn dag niet. Henry had de 1-2 op zijn schoenen maar faalde en ook Iniesta was dichtbij maar werd gesmoord door Racing verdedigers. Een aanvalsopzet tussen Eto’o en Iniesta leek in de 80ste minuut door Racing te worden weggewerkt, maar de afvallende bal werd door Messi in de lucht opgevangen, gecontroleerd en meteen met rechts kruislings in de linkerhoek geschoten. Een prachtig doelpunt, dat ook meteen het 5000ste doelpunt van de blaugranas in de Spaanse Liga betekende.

De voorsprong werd gekoesterd en de bal werd de laatste minuten rondgespeeld. Domme en onnodige interventies van Márquez en Piqué betekende in de slotfase voor beide heren een tweede gele kaart, waardoor Barça de blessuretijd met negen man uitspeelde. Omdat ook Alves al weer zijn vijfde gele kaart pakte, heeft Barcelona voor de komende competitiewedstrijd tegen Sporting Gijón een waar verdedigingsprobleem. Puyol en Milito zijn geblesseerd en Márquez, Piqué en Alves zijn geschorst. Huiswerk genoeg dus voor Guardiola die ondanks de gouden overwinning veel stof tot nadenken heeft meegekregen.

klik hier voor de beelden van de doelpunten

Opst: Valdés; Alves, Márquez, Piqué, Abidal; Xavi, Touré, Busquets (57.Messi); Iniesta (88. Cáceres), Eto’o (85. Gudjohnsen), Henry