Nieuws Oktober 2014

Rayo-Barça 0-2

Zaterdag al vroeg op de avond was het weer tijd voor de Primera División. Na het doordeweekse optreden in de Champions League, waarbij Paris Saint-Germain er met de winst vandoor ging (3-2), was de uitwedstrijd bij Rayo Vallecano een kans voor FC Barcelona om de ietwat gedeukte moraal weer op te poetsen.
Voorafgaand aan de wedstrijd ging het vooral over twee mogelijke mijlpalen die behaald kon worden. Eén voor Leo Messi, die slechts drie doelpunten is verwijderd van recordhouder Telmo Zarra, die in 1957 zijn voetballoopbaan afsloot met 251 doelpunten in de Primera División. Maar ook een voor Claudio Bravo die, als hij de eerste 21 minuten zijn doel schoon zou weten te houden, een nieuw clubrecord zou vestigen met aantal niet gepasseerde minuten vanaf het begin van het seizoen.

De wedstrijd ontvouwde zich zoals verwacht. Beide teams gingen voor balbezit en controle, en de strijd golfde dan ook op en neer. Rayo kwam er een aantal keer gevaarlijk uit, maar zo ook Barça. Echte grote kansen leverde het niet op; een mooie Barça-aanval werd afgefloten wegens buitenspel, terwijl aan de andere kant Bravo in actie moest komen om een inzet naast het doel te werken. Xavi kreeg geel voor een handsbal, maar Trashorras zag zijn vrije trap van dichtbij gekraakt door het muurtje. Vlak voor het eerste kwartier had Messi de openingstreffer op zijn schoen, maar keeper Toño redde uitstekend.
Hoogtepunt van het eerste half uur was het feit dat Bravo inderdaad geen tegendoelpunt incasseerde en dus een nieuw clubrecord op zijn naam schreef, van de langst niet gepasseerde keeper van de Catalaanse club. Vlak daarna volgde een doelpunt van Messi, maar deze werd afgekeurd wegens (laat gefloten) buitenspel.

Lang leek de wedstrijd af te stevenen op een 0-0 impasse, tot Messi alsnog de openingstreffer voor zijn rekening nam, toen hij een lange trap van Gerard Piqué schitterend met het hoofd controleerde en de bal over Toño heen lobde: 0-1. Nog binnen de minuut (!) was Neymar trefzeker op aangeven van een doorvechtende Munir El Haddadi en stond het opeens 0-2! Munir was in de slotfase nog dicht bij een volgend doelpunt, maar werd door de keeper gehaakt, wat – onterecht – geen penalty kreeg. Daarna floot de scheidsrechter af zonder extra tijd te geven en was het rust.

De tweede helft begon Barça ontspannen met de comfortabele voorsprong. De Catalanen waren veelal in balbezit en op de helft van Rayo te vinden; Rayo meldde zich sporadisch op de blaugrana helft, wat twee kleine kansen opleverde. Piqué kopte nog een corner over, en aan de andere kant was een geringe aanraking van Bravo genoeg om een goed schot van Bueno te weren.
Pedro Rodríguez kwam de moegestreden Munir vervangen en koud een minuut later stond Barça tegenover slechts tien man, toen centrale verdediger Morcillo zijn tweede gele kaart kreeg na het vloeren van Neymar en met rood mocht gaan douchen. De vrije trap van Messi vloog hoog over het doel.
Niet veel later was Messi opnieuw bijna trefzeker, maar zijn inzet uit een moeilijke hoek werd door een verdediger van de lijn gehaald. Andrés Iniesta werd, onder luid applaus van de aanhang van Rayo, gewisseld voor Ivan Rakitić, die even daarna een schot op Toño loste, die met beide handen blokte. Het waren halve kansen die de wedstrijd niet deden opleven; Barça oogde moe en niet scherp, waardoor veel kansen om zeep werden geholpen. Rayo kwam er amper nog aan te pas, alleen nog negatief; Aquino kreeg in de blessuretijd zijn tweede geel voor een lelijke overtreding en kon tevens vertrekken.

Het fluitsignaal klonk en Barça behield met de 0-2 zege haar ongeslagen status in La Liga. Tevens was er alle hulde voor Claudio Bravo, want de Chileense doelman is zeven wedstrijden op rij niet gepasseerd en daarmee recordhouder in de Primera División. Dus een record voor Bravo zelf en voor FC Barcelona–alle lof voor deze topaankoop!

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Piqué, Bartra, Mathieu, Xavi, Busquets, Iniesta (69’ Rakitić), Munir (59’ Pedro), Messi en Neymar (80’ Sandro).

Opstelling Rayo Vallecano: Toño, Tito, Baena, Trashorras (73’ Jozabed), Kakuta, Insúa, Abdoulaye (45’ Manucho), Baptistao, Morcillo, Licá (45’ Aquino) en Bueno.

Gerelateerd nieuws