Nieuws April 2015

RCD Espanyol - Barça 0-2

Het Estadi Cornellà-El Prat van stadgenoot Espanyol brengt Barça geluk. Sinds de opening in 2009 heeft FC Barcelona nog geen wedstrijd verloren. De laatste keer dat FC Barcelona van Los Pericos verloor, was in het seizoen 2008/09. Espanyol ging toen in Camp Nou met de punten aan de haal en daarna volgden 10 zeges en 2 remises. Zaterdagavond eindigde de stadsderby in een 0-2 eenvoudige overwinning voor het team van Luis Enrique. In de eerste helft scoorde Neymar Jr. en Lionel Messi de twee doelpunten en daar veranderde niets aan na de rust.

FC Barcelona maakte de stadsgenoot al snel duidelijk met welke verwachtingen ze naar Estadi Cornellà-El Prat waren gekomen. Al in de 2e minuut vonder Neymar, Suárez en Messi elkaar, maar de voorzet van Neymar op Suárez bleek net te kort. De fans van de lijstaanvoerder van Spanje moesten echter nog een kwartiertje geduld hebben voordat Neymar de score opende. Messi zag op de middenlijn zijn teamgenoot Jordi Alba vrij staan aan de linkerzijde. De verdediger passte de bal richting de 16-meter en door zijn handige overstapje zette Luis Suárez de verdediging van Espanyol op het verkeerde been, waardoor Neymar eenvoudig de bal voor het intikken had, 0-1.

De voorsprong werd binnen tien minuten verdubbeld door Lionel Messi. Suárez kreeg op randje buitenspel de bal van Andrés Iniesta, zag Messi bij de tweede paal vrij staan en twijfelde geen moment om zijn collega de goal te laten scoren. Heel behendig passeerde La Pulga de keeper van Espanyol. Daarmee kwam het totale aantal doelpunten van Messi, Neymar en Suárez voor Barça dit seizoen op 97. Het trio is slechts 3 treffers verwijderd van het clubrecord van 100 goals dat Messi vestigde met inmiddels oud-teamgenoten Thierry Henry en Samuel Eto’o.

De spelers van Luis Enrique behielden de gehele tweede helft het balbezit en zorgden ervoor dat Espanyol nauwelijks een kans wist te creëren. Claudio Bravo had een eenvoudige middag in het doel. In de 55e minuut zorgde een domme tweede gele kaart voor commentaar op scheidsrechter Mateu Lahoz ervoor dat Barça met een man minder kwam te staan. Jordi Alba moest voortijdig het veld verlaten, maar ook met een man minder bleef Barça overeind. Messi raakte vrijwel meteen na het akkefietje de paal van Espanyol en keeper Kiko Casilla stond een doelpunt van Neymar in de weg. Luis Enrique wisselde uit voorzorg verdedigend en bracht Jérémy Mathieu binnen de lijnen voor Rafinha, maar de 0-2 voorsprong kwam geen moment in gevaar.

In de slotfase verliet Andrés Iniesta onder luid applaus van de Espanyol-fans het veld voor Xavi die daarmee voor de 500e keer zijn opwachting maakte in een Spaanse competitieduel. Het was tevens de 30e stadsderbi voor Xavi. In de laatste minuut van de extra tijd mocht ook Hector Moreno met twee gele kaarten naar de kleedkamer vertrekken voor commentaar op de scheidsrechter.

Met nog slechts 5 La Liga wedstrijden voor de boeg, staat FC Barcelona stevig aan kop in de Primera División. Real Madrid komt zondag in actie tegen Celta de Vigo.

Bekijk Hier de samenvatting van Sport1.