Nieuws Januari 2011

Real Betis - FC Barcelona 3-1

Barça heeft zich woensdagavond geplaatst voor de halve finale van de Copa del Rey. Overtuigend ging het allerminst. Tegen de koploper uit de Segunda División werd de slechtste wedstrijd van het seizoen afgeleverd en verdiend met 3-1 verloren. De eclatante 5-0 overwinning uit de eerste wedstrijd in Camp Nou was daarmee voldoende voor kwalificatie. In de halve finale zullen de blaugranas het op nemen tegen Almería, dat Deportivo la Coruña wist uit te schakelen.

Barça begon zeer slecht aan de return in de kwartfinale om de Copa del Rey. Al binnen twee minuten wist Molina het net te vinden. Hij reageerde bij een vrije trap attent bij de eerste paal. Niet veel later verdubbelde de spits van Betis de score, waardoor Barça al na 7 minuten met 2-0 achter stond. Ibrahim Afellay, die voor het eerst in de basis mocht aanvangen, moet zijn ogen hebben uitgekeken. De verdediging van de blaugranas stond keer op keer te schutteren, waarbij Milito overduidelijk de zwakste schakel was. Doelman Pinto moest zelfs een 3-0 achterstand voorkomen. Afellay zelf deed zijn stinkende best om er voorin wat potten te breken. Hij liet zich nadrukkelijk gelden en was met een hard schot dicht bij de aansluitingstreffer. Ondanks dat Barça niet veel beter ging voetballen kwam de 2-1 toch op het scorebord. Niemand minder dan Messi, tot dan toe vrij onopvallend, zorgde na een mooie rush vanaf de middenlijn voor een knappe afronding door de benen van de doelman. De ruststand leek bepaald, maar in de extra minuut van de eerste helft schoot Betis opnieuw raak. Nu via Arzu, die de bal na slecht uitkomen van Pinto knap in het doel werkte. De fans van Betis raakten uitzinnig en een bekerstunt hing nog altijd in de lucht.

Na de rust zette Barça meteen aan en kreeg het na tien minuten een penalty. Een handsbal zorgde er voor dat Messi mocht aanleggen van 11 meter. Hij gleed echter uit en de bal vloog over de lat. Barça speelde motivatieloos en leek in geen schim op het sprankelende Barça van de afgelopen weken. Met gecontroleerd spel werd de tweede helft uitgespeeld. Een 3-2 zat er nooit echt in, terwijl Betis met een hard schot op de paal nog dichtbij een vierde goal was. Ook de wissels konden niets brengen en zo leed Barça voor het eerst in 2011 een nederlaag. De laatste dateerde tegen Hercules in September 2010.

Opstelling FC Barcelona:
Pinto, Adriano, Piqué, Milito, Maxwell, Mascherano, Xavi (78’: Sergio Busquets), Keita, Afellay (78’: Abidal), Bojan (86’: Jeffren) & Messi