Nieuws Maart 2009

Real Mallorca - Barça 1-1

NAAR DE FINALE!
FC Barcelona heeft vanavond op uiterst moeizame wijze de finaleplaats veilig gesteld voor de Copa del Rey. In een matig en rommelig duel sleepten de blaugranas er moeizaam een gelijkspel uit.

Pep Guardiola had voor zijn vaste kern spelers gekozen die steeds in de basis zijn begonnen in de bekerduels. Dat betekend dus Pinto op doel, Bojan en Hleb voorin en Caceres in het hart van de verdediging. De eerste helft was vooral aftasten van beide kanten. FC Barcelona viel wel aan maar slechts met mate en doelman Lux werd eigenlijk niet een keer op proef gesteld. Op slag van rust kwam er echter een fikse tegenvaller voor Barcelona. Mallorca middenvelder Castro wist doelman Pinto te passeren. Hiermee was ook meteen de ruststand bereikt.

De tweede helft begon met een furieus Mallorca dat vol de aanval koos om de gelijkmakende treffer te maken. Barça wist maar moeilijk met deze druk om te gaan en leek eronder te bezwijken. De Keita  van Mallorca trof namelijk doel, maar het geluk was aan de zijde van Barcelona dat deze treffer werd afgekeurd wegen vermeend buitenspel. En nog was het geluk voor Barça niet op. In de 50e minuut kende de scheidsrechter volledig terecht een penalty toe aan Mallorca. Caceres kwam bij de tweede paal duidelijk te laat en tackelde Castro van achter. Tot overmaat van ramp kon Caceres ook direct inrukken met een rode kaart. Vol vertrouwen wees doelman Pinto de hoek aan waarin hij zou duiken en klaarblijkelijk was Marti hier dermate van onder de indruk dat hij de bal op de voeten van Pinto schoot.

Dit leek ook meteen de omschakeling in de wedstrijd. FC Barcelona trok de wedstrijd naar zich toe en wisselde bovendien Bojan voor wonderkind Messi. De kleine Argentijn drukte zoals zo vaak meteen een stempel op de wedstrijd. Een steekpass van Dani Alves zou bij Messi aangekomen zijn als Mallorca verdediger Josemi niet aan de noodrem had getrokken. Ook hier was een rode kaart op zijn plaats. De vrije trap belandde gevaarlijk op de vuisten van doelman Lux. Toch was het nog wachten tot de 80e minuut voordat de definitieve beslissing viel. Mallorca speler Navarro schatte een diepe bal verkeerd in en Messi profiteerde hier optimaal van door de bal fraai over doelman Lux te liften. Hiermee was het verzet van de dappere eilandbewoners definitief gebroken en mag Barça zich op gaan maken voor eindelijk weer eens een finale in de Copa del Rey!!!

Real Mallorca : Lux, Josemi, Ramis, Navarro, Corrales, Marti, Castro, Mario, Arango, Keita, Webo

FC Barcelona : Pinto, Alves, Pique, Caceres, Puyol, Busquets, Toure Yaya, Keita, Iniesta, Bojan, Hleb