Nieuws November 2016

Real Sociedad - FC Barcelona 1-1

Een week voor de Clásico speelde Barça de moeilijke uitwedstrijd tegen Real Sociedad. Moeilijk omdat in de laatste 9 jaar geen enkele keer werd gewonnen. Moeilijk ook omdat de trainer van Sociedad niemand minder is dan Eusebio, de voormalige middenvelder van het Dreamteam van Johan Cruijff. Maar in 2015 weggestuurd bij Barça B en dus vol met revanche-gevoelens. De eerste helft had Barça werkelijk niets in te brengen en was er niets herkenbaars van het roemruchte tiki-taka-voetbal te zien. Pas in de 41e minuut (!) was er een schot van Suarez in de richting van het doel. Maar daar voor was het alles Real Sociedad dat de klok sloeg. Een 6-tal serieuze kansen kon worden genoteerd, maar het vizier stond gelukkig voor Barça niet op scherp. Schrikken waren ook de op het oog serieuze blessures van Jordi Alba en Piqué, maar dat bleek toch mee te vallen nadat de spons zijn werk had gedaan. In de tweede helft gebeurde dan toch waar Sociedad recht op had. In de 53e minuut scoorde Willian in de rebound nadat Ter Stegen eerst nog had kunnen redden. Een rampscenario van 7 punten achterstand bij de Clásico dreigde. Maar in minuut 59 was er dan opeens toch een eerste geslaagde actie van Neymar. Hij bracht daarmee Messi in stelling en die scoorde de gelijkmaker. Het was nog niet de opmaat van een herstel. Suarez scoorde weliswaar nog in buitenspelpositie, maar verder kon Barça vooralsnog niet doordrukken. Aan de andere kant werd ook een goal van Sociedad wegens buitenspel afgekeurd, maar hier bleek dat niet terecht. Ook raakte Sociedad nog een keer de paal via uitblinker Carlos Vela. Waar het geluk bij Barça vorige week tegen Malaga volledig in de steek liet, was het nu wel aan haar zijde. Het was echter niet voldoende om de zege mee naar huis te nemen.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Sergi Roberto, Piqué, Mascherano, Alba, Rakitić (46. Denis Suarez), Busquets, Gomes, Luis Suarez, Messi, Neymar 59. Messi 1-0 Geel: 22. Ter Stegen 55. Mascherano 84. Denis Suarez 90. Jordi Alba