Nieuws November 2008

Recreativo - Barça 0-2

Barcelona heeft zondagavond in Huelva uitstekende zaken gedaan in de Spaanse competitie. Daar waar concurrenten Villarreal, Valencia en Real Madrid punten verloren, wonnen de blaugranas van het laaggeklasseerde Recreativo, waardoor de koppositie is verstevigd met een buffertje van drie punten op Villarreal.

Makkelijk ging het in Huelva niet. Barça moest een klein uur lang een gaatje zoeken in de hechte defensie van de Andalusiërs. Een genialiteit van Xavi en Messi gaf in de 51e minuut de doorslag. Een ingestudeerde vrije trap gaf de blaugranas de welverdiende voorsprong. Het had er alle schijn van dat Alves de vrije trap in een keer op het doel zou schieten, maar tijdens zijn aanloop tikte Xavi, die naast de bal stond, het leder links van de muur al waar Messi van achter de muur vandaan verscheen en de bal als een vuurpijl achter de verbouwereerde doelman Riesgo kegelde.

Tot dan toe kende de wedstrijd een laag tempo, waarin Barça met alle geduld het moment zocht om toe te slaan. ‘Recre’ op haar beurt wachtte ook af om eventueel met een spaarzame counter geluk te hebben. De eerste twintig minuten kende dan ook geen enkele doelkans. Pas toen Barça voor het eerst begon aan te zetten, kwamen er kansen. Messi was zoals zo vaak de gevaarlijkste angel, maar zijn schoten, even als die van Eto’o, Henry en Busquets raakten geen doel of werden gepareerd door de goede doelman Riesgo.

De tweede helft gaf tot de 0-1 het zelfde beeld, maar eenmaal op achterstand kroop de blauwwitte brigade uit Huelva uit haar schulp. Barça had moeite met die omschakeling omdat het tempo omhoog ging. Het was Akalé die de gelijkmaker op zijn schoenen had en een daarop volgende hoekschop belandde op de paal. De waarschuwing was aan Barça niet besteed. Volledig vertrouwend op haar technische superioriteit op de tegenstander werd de wedstrijd in een slakke gangetje gecontroleerd. De kansen voor de definitieve nekslag kwamen maar Henry raakte de lat en paal en het vizier van Eto’o stond niet op scherp. Het was uiteindelijk invaller Seydou Keita die de wedstrijd in het slot gooide. Het was zijn eerste doelpunt als blaugrana, een intikker, nadat Eto’o een prima voorzet van Henry voorlangs leek te gaan schieten.

Opst: Valdés, Alves, Márquez, Piqué, Puyol (70. Sylvinho); Busquets, Touré (79. Keita), Xavi; Messi, Eto’o (87. Bojan), Henry