Nieuws Januari 2014

Referendum over het nieuwe stadion

Maandagavond zijn de eerste details onthuld over hoe het nieuwe Camp Nou eruit komt te zien. Er werd al enige tijd gesproken over de renovatie van het stadion uit 1957, maar de laatste tijd werden de geruchten ook sterker dat FC Barcelona een nieuw stadion  zou willen bouwen op een nieuwe locatie. Tijdens de persconferentie vertelde Sandro Rosell dat er binnen het bestuur gekozen is om het huidige stadion te renoveren.

Tijdens de renovatie wordt het stadion van binnen en van buiten in zijn geheel aangepakt, waardoor de functionaliteit, toegankelijkheid, mobiliteit, duurzaamheid, moderniteit en kwaliteit enorm verbeteren. In het nieuwe Camp Nou komen naast het Voetbalstadion, ook het nieuwe Palau Blaugrana, voor de overige sporten en het Espai Barça. De bouwstijl wordt aangepast aan de wijk waar het stadion ligt, zodat deze in de wijk geïntegreerd wordt. Dit zou ook in houden dat het Miniestadi, waar onder andere Barça B de wedstijden speelt, gaat verhuizen naar het Ciutat Esportiva.

De verbouwing van het Camp Nou blijft niet beperkt tot het moderner maken van het stadion, want de club gebruikt de werkzaamheden ook om de capaciteit te vergroten. Op dit moment kunnen er in het stadion 99.354 toeschouwers en als de renovatie klaar is moeten er 105.000 zitplaatsen zijn. Tevens worden de tribunes van de eerste ring steiler, waardoor  de zichtlijnen sterk verbeterd worden. De tweede ring, blijft zoals deze nu is en de derde ring wordt verder uitgebreid. Tevens zal er tussen de eerste en de twee ring een nieuwe ring van skyboxen, restaurants met zicht op het veld worden gerealiseerd. Ook andere VIP zaken zullen worden aangepast om zo het comfort te verhogen.  Voor een betere bereikbaarheid worden er roltrappen en liften gemaakt en zal ook de bewegwijzering worden aangepast.

Deze grootschalige aanpak zal er toe leiden dat er vier jaar lang gewerkt gaat worden aan het stadion, maar voordat er begonnen kan worden als er nog een referendum gehouden worden. Als de socios tijdens het referendum op 5 of 6 april instemmen met de plannen die gepresenteerd zijn, dan kunnen de werkzaamheden starten in mei 2017 en worden dan afgerond in februari 2021. Tijdens de werkzaamheden aan de buitenkant kan FC Barcelona gewoon blijven voetballen in het stadion. De werkzaamheden aan de tribunes en dergelijke worden in de zomer uitgevoerd. Hierdoor heeft het publiek weinig last van de werkzaamheden.