Nieuws Maart 2013

Roura: "Ik ben optimistisch"

FC Barcelona staat een belangrijke week te wachten. Niet alleen dinsdagavond, als AC Milan in Camp Nou de tegenstander is in de terugwedstrijd van de achtste finales van de Champions League, maar ook op zaterdagavond. De Catalanen spelen dan in eigen huis om 20.00 tegen Deportivo la Coruña. “We hopen dat dit een betere week gaat worden dan vorige week. De spelers hebben er in ieder geval zin in. Ik ben optimistisch”, aldus Jordi Roura in de persconferentie na de training van vrijdag. De assistent coach legde de nadruk op het duel met de Galiciërs: “De wedstrijd tegen Deportivo is belangrijk, want we moeten de leiding in de Primera División vast zien te houden.” Tevens legde Roura uit waarom Barça in een dip lijkt te zitten: “Als we winnen, kan het geluk niet op. Wanneer we verliezen, is iedereen meteen te pessimistisch. In de competitie hebben we nog lang te gaan, we moeten dus geconcentreerd blijven en iedere wedstrijd serieus benaderen.”

De mentaliteit in de selectie kwam logischerwijs ook nog ter sprake. “De
Barça-spelers zijn heel competitief ingesteld en zijn teleurgesteld na een mindere wedstrijd. Ze hebben deze week goed getraind en willen tegen Deportivo en AC Milan goede resultaten halen”, verklaarde Roura. De coach bevestigde dat er een aantal veranderingen in de opstelling van zaterdag zal zijn, mede vanwege de rode kaart die Valdés vorige week opliep tegen Real Madrid. “Valdés is zelf ook heel teleurgesteld over de rode kaart. Hij heeft vier wedstrijden schorsing gekregen en FC Barcelona is al in beroep gegaan. We zullen dus af moeten wachten”, legde de Catalaanse coach uit. Vanwege de schorsing van de eerste keeper, is Jordi Masip, keeper van Barça B bij de selectie gehaald. Ook de hamstringblessure van Xavi kwam ter sprake. De middenvelder is nog niet volledig fit, maar heeft de groepstraining inmiddels alweer hervat. “We zullen moeten zien hoe de blessure van Xavi zich ontwikkelt. Het is hopen dat hij op tijd weer fit is.”

Roura benadrukte dat concentratie belangrijk is: “We moeten tegen Depor proberen om geen tegengoals te krijgen. Dat zal ons dinsdag helpen. Daarnaast is het zaak om beide wedstrijden te winnen.”

De coach gaf een kleine tip van de sluier over de achterhoede van de Blaugrana’s: “Een drie-mans-achterhoede is zeker een optie, die we pas bekijken wanneer de wedstrijden zich ontwikkelen. We willen ook de achtste finale van de Champions League in ons voordeel beslissen.”

Sandro Rosell gaf afgelopen dinsdag in een persconferentie een groot compliment aan de assistent coach, waarin hij geroemd werd vanwege zijn daadkracht. “Langs deze weg wil ik hem nogmaals bedanken, maar ik doe alleen maar mijn werk. Precies zoals me is opgedragen”, reageerde Roura.

De wedstrijd is live op Sport 1 te zien. Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook en Hyves van de Fan Club Barcelona.