Nieuws Maart 2013

Roura: “We moeten het hoofd koel houden”

Jordi Roura is ervan overtuigd dat zijn team AC Milan zal elimineren, ondanks de 2-0 achterstand na de uitwedstrijd in het San Siro. De huidige coach van de blaugranas weet wat zijn spelers moeten doen om het tot de volgende ronde te schoppen. “Het belangrijkste is het vinden van de juiste balans tussen intensiteit en onze gretigheid om te winnen, en niet om dat te verwarren met te haastig zijn. We moeten die middenweg vinden. We moeten het hoofd koel houden en onze concentratie de hele wedstrijd vasthouden. Twee doelpunten kunnen binnen een paar minuten of in negentig minuten gescoord worden."

De coachende staf van Barça, met Tito en Roura aan het hoofd, hebben dagenlang nagedacht over de startende elf die ze tegenover Milan gaan opstellen. Roura gaf toe: “De Barça-Milan wedstrijd staat al een tijdje met rood omcirkeld op onze kalender.” Gevraagd naar de opstelling: “We zijn tot een beslissing gekomen wat betreft de basis van het team, maar een paar posities staan nog niet vast.” De coach kan over bijna alle spelers beschikken, al is Xavi Hernández nog enigszins een twijfelgeval. Ten tijde van de persconferentie was zijn beschikbaarheid nog onduidelijk, maar later werd bekend dat Xavi na de voorlaatste training in elk geval het groene licht van de medische staf heeft ontvangen. Of hij wedstrijdfit is voor de clash met Milan zal moeten blijken.

Roura werd ook gevraagd naar hoe hij zijn spelers voorbereid op deze allesbeslissende wedstrijd. “We hebben veel wedstrijden bekeken met een zelfde soort voetbalstructuur, maar de wedstrijd die we het meest teruggekeken hebben, is die tegen Milan. Daar focussen we ons op, dat is ons startpunt,” aldus Roura. Daaraan voegde hij toe: “Milan zal proberen hun voorsprong te verdedigen, maar onze plicht is om aan te vallen. We hebben verschillende manieren geoefend en mogelijk oefenen we ook nog op penalty’s.”

Tot slot sprak Roura over zijn goede vriend en hoofdcoach Tito Vilanova, die nog altijd in New York is voor zijn medische behandeling. “Tito kijkt de wedstrijden met veel intensiteit. Het verbaast me dat hij sterk genoeg is om alles te volgen ondanks de behandelingen die hij ondergaat. We hebben de wedstrijd met hem geanalyseerd en voorbereid. We proberen te doen alsof hij gewoon hier is en hij heeft geholpen bij het voorbereiden van het team.”