Nieuws Januari 2014

Sandro Rosell heeft zijn taken neergelegd

Voorzitter Sandro Rosell lag de laatste tijd al onder vuur en mede daardoor heeft hij donderdagavond zijn functie per direct neergelegd. Zijn taken worden overgenomen door vicevoorzitter Josep Maria Bartomeu. Hij zal de voorzitter zijn tot medio 2016, want daarna zijn er weer presidentsverkiezingen.

De laatste tijd werd er al veel gesproken over de transfer van Neymar naar FC Barcelona afgelopen zomer en het bedrag dat voor de Braziliaan betaald zou zijn. Officieel is er bekend gemaakt dat FC Barcelona 57 miljoen euro voor hem heeft betaald, maar de Spaanse justitie onderzoekt of er geen geld is verduisterd tijdens deze transactie. Tijdens de persconferentie van donderdagavond waarin Rosell bekendmaakte dat hij zijn taken heeft neergelegd, bevestigde hij nogmaals dat de transfer van Neymar allemaal verlopen is zoals het hoort en dat de verdenkingen tegen hem, door afgunst van andere clubs, de wereld in zijn gekomen.

Maar de laatste tijd heeft Rosell en zijn familie, welke ook in de perszaal aanwezig waren, ook enkele doodsbedreigingen ontvangen en dat is mede de reden waardoor hij per direct is afgetreden als voorzitter. In zijn speech noemde hij nog alle mooie momenten die hij heeft mogen beleven bij FC Barcelona, zoals onder andere het winnen van de Champions League, de Wereldbeker en twee landstitels. Ook in de andere takken van sport werden successen geboekt.

Naast de vele successen was er ook genoeg onvrede over het functioneren van Sandro Rosell. Dit begon meteen in 2010, kort nadat hij de verkiezingen had gewonnen nam hij Johan Cruijff zijn titel als erevoorzitter af. Maar ook Guardiola, een echte publiekslieveling, kon niet meer door één deur met Rosell en stopte in 2012. Daarnaast was de sponsordeal met Qatar ook een doorn in het oog van de socios. Het vertrek van Thiago Alcántara en Abidal wordt in de schoenen geschoven van Rosell. Dit alles leidt er toe dat vele socios blij zullen zijn dat Rosell vertrokken is.

Na de afscheidsspeech van Rosell, nam Bartomeu nog even kort het woord. Hij benadrukte dat hij het werk van Rosell zal voortzetten en dat de verbouwing van Camp Nou een hoge prioriteit heeft. Hij vroeg de supporters daarom ook om steun in deze moeilijke periode. Aan het einde gaf hij ook nog aan, dat er morgenmiddag weer een persconferentie gegeven wordt, waarbij ook de pers vragen kan gaan stellen. Waarna de persconferentie afgesloten werd met de woorden Visca el Barça i Visca Catalunya.