Nieuws Juli 2013

Santos Barça’s tegenstander om Gamper Trofee

Santos FC is het team dat tegenover FC Barcelona staat in de traditionele wedstrijd om de Joan Gamper Trofee, dat aankomend seizoen gespeeld zal worden op 2 augustus om 21.30uur. In die wedstrijd tegen het ex-team van Neymar zou het zomaar kunnen zijn dat de Braziliaanse aanwinst voor het eerst in het blaugrana tenue op het veld staat.

Santos bezet momenteel de zestiende plaats in de Campeonato Brasileiro Serie A met vijf punten uit vijf wedstrijden. Vorig seizoen eindigde de ploeg op de achtste plek in de competitie. Afgelopen mei was het oude team van Neymar slechts één stap verwijderd van de Campeonato Paulista titel, maar grepen er net naast. Santos heeft echter wel de Recopa Sudamericana in handen, die zij wonnen nadat zij Universidad de Chile met 2-0 versloegen.

Het welbekende en historische Braziliaanse team staat nu voor de uitdaging om de verkoop van haar grootste ster op te vangen. Naast het vertrek van Neymar werd de coach, Muricy Ramalho, onlangs ontslagen. Santos FC laat weten zich in een “proces van herbouwen” te bevinden. Het team staat nu onder leiding van Claudinei Oliveira, de coach van het elftal onder-18.
De taak om het team successen te bezorgen valt nu op de schouders van de 26-jarige Arouca, een Braziliaanse international, en de aanvallende middenvelder Walter Montilla, een Argentijnse international. Marcos Assunçao, ex-Betis speler, zal ook een belangrijke rol spelen, aangezien hij veel ervaring kan toevoegen aan een team vol jong talent.

De keuze voor Santos als Barça’s tegenstander in de Gamper-ontmoeting is allesbehalve verrassend. De deelname van de Brazilianen werd al vastgelegd als onderdeel van de transfer van Neymar naar de Catalaanse club. Naast deze zomerse vriendschappelijke wedstrijd zullen de twee ploegen elkaar treffen in Brazilië voor wederom een vriendschappelijke ontmoeting. De datum en tijd van deze wedstrijd zijn nog niet bekend.