Nieuws November 2008

Sevilla - Barça 0-3

Barcelona is de serie van vier zware competitiewedstrijden tegen Sevilla, Valencia, Real en Villarreal uitstekend begonnen met een 0-3 uitoverwinning in Sevilla. In Andalusië was Barça over 90 minuten gezien heer en meester. Op de overwinning viel niets af te dingen. De wetenschap dat titelconcurrent Real Madrid bij stadsgenoot Getafe met 3-1 onderuit was gegaan, leverde een extra ontlading op bij de blaugranas, die nu met zes punten los aan de leiding gaat.

Coach Guardiola liet in altijd lastige uitbeurt bij Sevilla het rotatiesysteem achterwege en begon in de sterkst mogelijke opstelling. Valdés, Alves, Márquez, Piqué en Puyol achterin; Xavi geflankeerd door Touré en Keita op het middenveld en Henry, Eto’o en Messi voorin. Het begin kwam enigszins rommelig over. Het duurde een kwartier eer de rollen bekend waren. Of Barça dwong dan wel kreeg van Sevilla de controle over de wedstrijd. De Andalusiërs gokte op de foutjes en de mogelijke counters. Die gevaarlijke benadering werd meteen gelogenstraft toen Eto’o in de 20ste minuut zonder pardoes de bal hard langs de kansloze Palop in de touwen joeg. Een aanvalsopzet via Xavi leek de mist in te lopen, maar de bal kwam via een gelukkige kluts voor de voeten van Samuel, die niet nadacht maar schoot. De achterstand noopte Sevilla voor eigen publiek de aanval op te zoeken. De wedstrijd brak open en kansen kwamen er aan beide zijden. Fabiano en Kanoute waren dicht bij de gelijkmaker. Kanoute raakte ook nog eens de lat bij een spaarzame miscommunicatie in de blaugrana verdediging. Eto’o zag namens Barça een nieuwe inzet door Palop gered worden.

Waar een ieder na de rust een groot offensief van Sevilla verwachtte, greep Barcelona de controle nog meer naar zich toe. Met akelig zuiver combinatiespel werden alle bedoelingen van Sevilla plat gelegd. Er waren alleen kansen voor Barcelona te melden, maar de slappe inzetten van Henry waren geen gevaar voor Palop. De tijd kroop voorbij en in ene besloot Messi zijn stempel op de wedstrijd te gaan drukken. Tot dan toe vrij onzichtbaar soleerde hij van links eindelijk langs zijn plaaggeesten. De aanvallende wissels van Sevilla hadden hem minder cipiers opgeleverd en hij voelde zich daardoor als een vis in het water. Palop kon met moeite redden, maar de toon was gezet. In de 78e minuut werd de kleine oogappel van de socios op nieuw goed in de loop aangespeeld. De bal al rennende controlerend zag hij Palop niet goed gepositioneerd staan, waarop Messi de bal met een volley langs de perplexe doelman schoot; 0-2. De wedstrijd was gespeeld, vooral toen Fabiano zijn onmacht ook nog eens op een tegenstander ging uitvoeren. Voor een overduidelijke elleboog op invaller Busquets kreeg hij de rode kaart. Barça speelde de partij hierop vakkundig uit. Eto’o miste nog een dot van een kans op aangeven van Messi, die vervolgens zelf door invaller Hleb de diepte werd ingestuurd. De Argentijn passeerde Palop met een simpele voetbeweging en lepelde de bal keurig in het lege doel.

Enige smetje op de wedstrijd was de vijfde gele kaart voor Samuel Eto’o, die daardoor de volgende wedstrijd tegen Valencia zal missen.

Opst: Valdés; Alves, Piqué, Márquez, Puyol; Xavi (87. Gudjohnsen), Touré, Keita (75. Busquets); Messi, Eto’o; Henry (90. Hleb)