Nieuws Oktober 2008

Shakhtar Donetsk - Barça 1-2

FC Barcelona is voor de vijfde keer op rij als winnaar uit een wedstrijd gekomen. Tegen Shakhtar, dat de eerste wedstrijd in de CL ook had gewonnen, was dat evenals zaterdag wederom in de laatste minuten. Invaller Messi scoorde in zowel de 90e als de 93e minuut en bezorgde Barça een gelukkig gevoel.
Het zag er heel lang niet goed uit.  Het was een saaie wedstrijd, met heel veel overtredingen. Vooral de Oekraïners wisten de wedstrijd zo behoorlijk te ontregelen met maar liefst 30 overtredingen van hun kant. Beide ploegen incasseerden ook vier gele kaarten.
Op slag van rust scoorde Shakhtar uit een snelle counter de 1-0. Voor de achtste keer in negen officiële optredens kon de nul weer niet worden gehandhaafd. Barça was de gehele wedstrijd sterker, maar speelde in een te traag tempo om de goed georganiseerde verdediging uit te spelen. Met Henri, Eto'o en Iniesta in de voorhoede werd er slechts één grote kans gecreëerd, die door Henry werd gemist.
Na de rust een zelfde spelbeeld. Een Barça in balbezit, maar weinig kansen. Messi en Bojan kwamen Henry en Eto'o vervangen en dat bracht uiteindelijk succes. Een geweldige blunder van de doelman van Shakhtar bij de voorzet van Bojan, maakte het voor Messi simpel om te scoren. De tweede goal vlak hierna was wel van de ons bekende Barcelonese schoonheid. De steekbal van Xavi en de stift van Messi deden het net bollen.
De Oekraïners waren ontgoocheld en boos. Zij vonden dat Bojan de bal aan hen had moeten geven bij de gelijkmaker. Er was een zogenaamde blessure geweest, hoewel de Shakhtar-verdediger niets mankeerde, de bal ook niet werd uitgespeeld door hen, maar gewoon slecht werd weggewerkt en ook de scheidsrechter een sein gaf van doorspelen.
Terecht dan ook dat Bojan de bal niet aan Shakhtar gaf, zodat uiteindelijk het voetbal toch zegevierde en Barcelona met zes uit twee een grote stap heeft gezet naar de volgende ronde.