Nieuws Augustus 2011

Spaanse competitie uitgesteld

Op de officiële start van de competitie moeten de fans nog even geduld hebben. Vanwege een aanhoudend conflict tussen de Spaanse profliga (LFP) en de spelersvakbond (AFE) zal de eerste speelronde met een week worden uitgesteld. De eerste competitiewedstrijd zou tegen Málaga CF zijn, maar in plaats daarvan is maandag 29 augustus de thuiswedstrijd tegen Villarreal CF de eerste. Voor Barça B stond zaterdag de uitwedstrijd tegen Huesca gepland als eerste competitiewedstrijd, maar ook deze gaat niet door vanwege de staking. De jonge Catalanen beginnen hun competitie ook tegen Villarreal CF, maar dan het B-team.

De LFP en de AFE kunnen het vooralsnog niet eens worden over de arbeidsvoorwaarden. Woensdag leverden de onderhandelingen niets op. De spelers uit de twee hoogste divisies houden daarom vast aan de aangekondigde staking van twee speelronden, weet de Spaanse sportkrant Marca. Beide partijen gaan komende vrijdag opnieuw rond de tafel zitten. De LFP en de AFE gaan het gesprek in met de intentie om de tweede speelronde wel doorgang te laten vinden. Al maanden maakt de AFE zich zorgen over de omstandigheden voor de Spaanse spelers. Het komt steeds vaker voor dat spelers hun salaris te laat of helemaal niet ontvangen. De profs hebben in totaal nog vijftig miljoen euro tegoed.