Nieuws Oktober 2010

Spanje onder-21 naar EK (0-3)

Het Spaanse onder-21 team heeft zich geplaatst voor het Europese Kampioenschap in 2011 nadat Kroatië verslagen werd in de play-off. De doelpunten van Domínguez, Adrián en Jeffren zorgden voor de winst van de wedstrijd waarin Thiago en Bojan van Barça aan de start stonden.
Deze overwinning betekent dat de Spaanse hoop op deelname aan de Olympische Spelen in London nog overeind staat. Het team van Luis Milla begon de wedstrijd met een 2-1 voordeel na de eerste leg en in deze wedstrijd maakten ze daar goed gebruik van met een winst van 3-0 in Kroatië. Ondanks deze score was het echter geen routineklus. Het spel van de thuisploeg zorgde voor genoeg problemen en de laatste twee doelpunten vielen pas in de laatste minuten.

Het begin van de wedstrijd was voornamelijk nerveus met een aantal verdedigingsfouten aan beide kanten, waarbij beide keepers vaak moesten optreden. Spanje, met een solide Thiago en een actief aanvallende Bojan, kreeg de beste kansen via Parejo (15’), Adrián (21’) en Mata (27’). De Kroaten misten duidelijk hun geblesseerde sterspeler Rakitic, maar was geregeld dreigend vanaf de rechterkant.
Beide kanten hadden niet veel opties wat betreft de uitkomst van de wedstrijd. Het 2-1 resultaat van Spanje in de eerste leg zorgde niet echt voor zekerheid, terwijl Kroatië simpelweg moest scoren. In de tweede helft werd die noodzaak steeds duidelijker en de Spanjaarden hadden het moeilijk met het bedwingen van de aanvallen van Kroatië. Vukusic scoorde in de 57e minuut, maar zijn goal werd terecht afgekeurd wegens een handsbal. Juist op het moment dat Spanje het meest stuntelde, deed Álvaro Domínguez vanuit een corner zijn voordeel met een fout van keeper Kalava en scoorde 1-0 (67’) voor Spanje.
Bojan, die bijna scoorde met een vernietigend afstandsschot, maakte plaats voor zijn Barça-ploeggenoot Jeffren. Meteen daarna moest Kroatië met tien man verder toen Lovren van het veld gestuurd werd. In de laatste officiële minuut van de wedstrijd scoorde Adrián de 2-0 en in de extratijd bezegelde Jeffren de Spaanse winst en EK-kwalificatie met de 3-0.
Het EK zal in Denemarken gehouden worden van 11 tot 25 juni 2011 en telt tevens als kwalificatie voor de Olympische Spelen van 2012.

Opstelling Kroatië: Kelava, Vida, Jozinovic (69’ Tomecak), Perisic, Maloca, Lovren, Ademy, Badelj (71’ Simic), Jajalo, Rakitic (14’ Oremus) en Vukusic.

Opstelling Spanje: De Gea, Azpilicueta, Domínguez (89’ Botía), San José, Víctor Ruiz, Rubén Pérez (75’ Fontàs), Thiago, Parejo, Bojan (62’ Jeffren), Mata en Adrián.