Nieuws November 2012

Spartak - Barça 0-3

Op dinsdag 20 november speelde FC Barcelona tegen het Russische Spartak Moskou de vijfde wedstrijd in de groepsfase van de Champions League. Spartak kon zich geen nederlaag veroorloven om nog enigszins uitzicht te hebben op de volgende ronde, terwijl Barça zich met een overwinning  en eventueel met een gelijkspel zou plaatsen voor de laatste zestien.

Tito Vilanova en zijn ploeg reisden al vroeg af naar het koude Moskou. De Catalaanse coach kon weer beschikken over Sergio Busquets, terug van een schorsing, en ook Gerard Piqué, Iniesta en Jordi Alba konden het team weer versterken. Puyol zat net als Villa op de bank en ook Deulofeu, verkozen boven de in topvorm stekende Tello, stond niet in de startende elf.
Met temperaturen van rond het vriespunt betrad Barça het veld in speciale kledij met lange mouwen en speciale schoenen voor op het kunstgras. Vanaf de eerste minuut gingen beide ploegen aanvallend op zoek naar de openingstreffer en aan beide kanten was er dreiging. Zo kreeg Messi de bal mooi mee van Cesc Fàbregas maar stuitte hij op de rode verdediging, en aan de andere kant schoot Ari enorm hoog en hard over. Voor Pedro was er een enorme kans na een prachtige pass van Xavi, maar keeper Dykan blokkeerde de inzet. Een paar minuten later was daar meteen de tegenkans uit een verrassende korte corner, maar ook dit schot zeilde over de bovenlat.

Waar Spartak in de eerste wedstrijd van het tweeluik op voorsprong kwam, was dat hier Barça. Met net een kwartier op de klok kwam Messi niet tot scoren, maar de bal belandde wat gelukkig voor de voet van Alves die met een verrassend schot over de grond de score opende: 0-1. Barça bleef vloeiend combineren, maar de laatste steekpassjes werden goed doorzien en leverden vaak een tegenaanval op. Maar in de 27e minuut was daar Lionel Messi die uit de rebound van een schot van Iniesta raak schoot: 0-2! De Argentijn was op stoom en toonde meer dan eens zijn klasse met typerende soloacties. Tien minuten later bewees hij dit met zijn tweede van de avond toen hij de uitkomende Dykan wist te omzeilen en in het lege doel scoorde. Toch zal die eerste helft naast de mooie doelpunten en het goede spel ook vooral herinnerd worden om een prachtig moment van Iniesta die puur op techniek zo’n drie spelers van Spartak dolde.

In de tweede helft was het al na een paar minuten duidelijk dat Spartak de hongerige partij was. Barça liet de Russen een paar keer gevaarlijk dichtbij komen, maar de verdediging stond stevig in de schoenen, Valdés was alert bij en ook de terugkeer van Busquets leek het spel positief te beïnvloeden. Spartak verspilde veel kansen en leverde gemakkelijk balbezit in. Maar ook Fàbregas verspilde nog een grote kans toen hij een op maat gemeten pass van de voet van Xavi, maar stuitte op de reflexen van Dykan. Even later lobde Messi de bal naar Pedro, maar deze kopte recht in de handen van de Russische keeper. Deze twee gemiste kansen leken toch wat weerslag te hebben op de motivatie van de blaugranas, want de wedstrijd zakte in en Barça speelde de bal rond om vooral Spartak van scoren te houden. Er kwamen nog een paar kansjes voorbij, onder andere voor Messi, maar de Catalanen speelden de wedstrijd rustig uit, ook met het oog op de zware wedstrijd van aanstaand weekend tegen Levante.

Met deze 0-3 overwinning heeft Barça zich geplaatst voor de knock-out fase van de Champions League! Van de uitslag Benfica – Celtic hangt het af of Barça als koploper in Groep G eindigt. Messi heeft overigens nog een nieuwe mijlpaal bereikt: met zijn twee doelpunten tegen Spartak staat hij nu op 56 in de Champions League, op gelijke hoogte met Ruud van Nistelrooy. Daarbij is de Argentijn nog maar vijf doelpunten verwijderd van het aloude wereldrecord van Gerd Muller, die in 1972 in één jaar 85 doelpunten scoorde.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Jordi Alba (87’ Montoya), Mascherano, Piqué, Busquets, Xavi (81’ Song), Fàbregas, Iniesta, Pedro (85’ Delofeu) en Messi.

Opstelling Spartak Moskou: Dykan, K. Kombarov (63’ Welliton), Suchý, Insaurralde, Makeev, Jurado, Rafael Carioca (75’ Bryzgalov), Källström, D. Kombarov, Ari en Emenike (63’ Ananidze).

Bekijk hier de samenvatting van de wedstrijd.