Nieuws November 2011

“Spel Barça van een andere wereld”

Patrick Kluivert was als speler actief voor FC Barcelona en leert nu het vak als trainer bij de jeugd van FC Twente. De voormalig aanvaller heeft daarom nu extra veel respect voor Josep Guardiola.

“Hij kende de cultuur van de club, wat het betekent voor Barcelona”, zegt Kluivert op de website van de club. “Hij was als speler een leider en ik had al het gevoel dat hij na zijn actieve loopbaan een geweldige coach zou zijn. Hij is verbonden met de spelers, hij weet hoe hij het spel wil spelen en hoe hij dat moet overbrengen op het team.”

Kluivert, in zes jaar tijd goed voor 122 doelpunten voor de Catalanen, geniet van het spel van zijn voormalige club. “De manier waarop ze spelen is indrukwekkend. Het spel is van een andere wereld. Ik heb gespeeld met Xavi, Puyol en Iniesta. Toen ik bij de club zat, waren ze jong en nu zijn ze de basis van dit team. Het is een eer en een plezier om ze zoveel succes naar de club te zien brengen.”

De oud-international van Nederland geniet ook van Lionel Messi. “De manier waarop hij speelt, de manier waarop hij scoort... Met een actie kan hij de wedstrijd veranderen.”