Nieuws November 2011

Spelers dragen overwinning op aan Tito Vilanova

De spelers van FC Barcelona wisten dat het belangrijk was om Milan te verslaan om ervoor te zorgen dat ze verzekerd waren van de toppositie in hun Champions League groep. Het team droeg de overwinning op aan de assistent-coach van Barça, Tito Vilanova, die dinsdag succesvol geopereerd werd.

Xavi Hernández, één van de scorers naast Messi, legde uit dat het geen gemakkelijke wedstrijd was. “We hadden het een beetje lastig, het was een aanvallende wedstrijd met veel goals. Het was een aantrekkelijk duel tegen een Italiaanse ploeg die wilde aanvallen. Over het algemeen speelden we goed, de overwinning geeft ons wat prestige.” Xavi praatte ook over de goals die hij heeft gescoord sinds het begin van het seizoen. “Ik speel aan de binnenzijde en probeer om diep te gaan. We moeten ons voordeel doen met de centrale verdedigers die opkomen om Leo Messi te schaduwen.” De middenvelder hecht veel waarde aan de overwinning en het behalen van de toppositie in de groep, wat volgens hem er eveneens toe leidt dat Barça kan ‘rusten’ en zich kan focussen op de Spaanse competitie.

Javier Mascherano, die opnieuw als centrale verdediger werd opgesteld, zei: “De coach koos ervoor om opnieuw met drie verdedigers te spelen, omdat we daardoor beter kunnen aanvallen. Meer spelers zijn dan in staat om op de helft van de tegenstander te komen en dat kon je zien tijdens de wedstrijd, vooral in de eerste helft. Als dit team iets heeft, dan is het wel moed. Het nemen van risico’s is onderdeel van de geschiedenis van deze club.”

Carles Puyol: “We voelen ons goed, we speelden goed en we stonden tegenover een hele goede tegenstander. Daarom heeft de overwinning nog meer waarde. Toen we in de eerste helft met drie verdedigers, openden ze het veld en was het lastig om hun spelers te bereiken op de vleugels, maar dat probleem werd opgelost toen Busquets erbij kwam. Het was een open wedstrijd, zij legden het veld open, en wij namen risico’s. Als we alle kansen omgezet hadden in goals, zou het doelpuntenverschil veel groter zijn geweest.”

David Villa: “Het was moedig om te beginnen met drie verdedigers, maar alles verliep goed. We hadden veel kansen om te scoren in de eerste helft. We waren op zoek naar het veiligstellen van de eerste plek, en kwalificatie. Het was erg belangrijk omdat we een strak schema voor de boeg hebben met de Clásico en de Club Wereldbeker.”