Nieuws Februari 2011

Sporting – Barça 1-1

Barça heeft zaterdagavond in het stadion El Molinón met 1-1 gelijk gespeeld tegen Sporting Gijón, hierdoor werden twee punten verloren in de titelstrijd. Real Madrid kan zondagavond proberen dichterbij te komen aan Barça, door te winnen bij Espanyol.

Barça begon met Ibrahim Afellay in de basis, omdat Guardiola enkele spelers rust wou geven in verband met de wedstrijd tegen Arsenal. Het begin van de wedstrijd was zoals altijd met bal bezit en rondspelen door Barça. Uit dit rondspelen kwam af en toe een kans, telkens voor Iniesta. Sporting loerde vooral op de counter. Na een kwartier was er een dergelijke counter via Barral, hij stoomde op links op na een fout van Milito, hij kapte Piqué simpel uit en daarna trok hij naar binnen, waarna hij in de verre hoek schoot. Valdés was kansloos op dit schot en dit betekende de 1-0.

Na dit doelpunt ging Sporting de voorsprong met hand en tand verdedigen en werd het nog moeilijker voor Barça. Ook leek het er op alsof Barça even aan elkaar moest wennen, omdat naast Afellay ook Milito en Mascherano in de basis startten. Voor Barça begrippen, waren er veel foutieve passes. Verder dan een paar doel pogingen kwam Barça niet in de eerste helft. De ruststand was dan ook 1-0.

Tijdens de rust werd Afellay gewisseld voor Pedro. In de tweede helft ging Barça een hoger tempo spelen en hierdoor kwam Sporting bijna niet meer aan de bal. Het publiek maakte er een heksenketel van door de hele tijd te fluiten omdat Barça zo lang bal bezit had. Ook werden er door Sporting meer overtredingen gemaakt, om zo het spel van de Catalanen te ontregelen. Barça kreeg nu wel meer kansen, maar de bal ging steeds naast of werd knap tegengehouden door Cuellar de keeper van Sporting.

Tien minuten voor tijd was het dan toch eindelijk raak. Messi gaf een perfecte steekpass op Villa. Bij zijn bal aanname zag hij al dat de keeper te ver voor zijn doel stond, waardoor Villa met een mooie boogbal de 1-1 maakte tot opluchting van de spelers van FC Barcelona. In de resterende tijd drong Barça nog wel aan. Een voorzet van Messi werd door Pedro net naast het doel gegleden, dit was de kans op de   1-2, maar hij ging er niet in. Hierdoor bleef het 1-1.

Het gelijke spel, betekende het eerste punt verlies na vier maanden. Het laatste punt verlies dateert van 3 oktober 2010. Toen werd er gelijk gespeeld tegen Real Mallorca.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Milito (64' Keita), Maxwell, Xavi, Mascherano, Iniesta (80' Bojan), Afellay (46' Pedro), Messi en Villa.

Opstelling Sporting Gijón: Cuellar, Sastre, Iván Hernández, Botía, José Ángel, André Castro, Nacho Cases, Nacho Novo (64' Carmelo), De las Cuevas (59' Canella), Diego Castro (88' Bilic) en Barral.