Nieuws Maart 2014

Tata: “Ik heb geen twijfels”

Zoals altijd sprak Gerardo Martino voorafgaand aan een wedstrijd met de pers. Woensdagavond staat de return van de Champions League tegen Manchester City op het programma. De eerste wedstrijd van het tweeluik won FC Barcelona met 0-2, maar Martino waarschuwde al snel dat dat resultaat niet tot enige zelfverbeelding moet leiden. “Als we die 0-2 score in ons achterhoofd houden, riskeren we het hele tweeluik. We moeten over deze wedstrijd denken alsof het de tweede helft van een wedstrijd is, en we nog geen enkel doelpunt gemaakt hebben. We kunnen niet achterover leunen en simpelweg kijken wat er gebeurt.”

De Argentijn blikte ook even terug op de pijnlijke nederlaag die hij en zijn ploeg afgelopen weekend leden tegen Real Valladolid. “Altijd als je een wedstrijd verliest, zijn de dagen die erop volgen zwaar. We hebben veel met elkaar gesproken, de spelers en ik, maar dit is een andere competitie en ik kan zien dat we er klaar voor zijn. We moeten dat goede gevoel terug krijgen, en de momenten waarop we goed speelden – nog niet zo lang geleden – weer oproepen. Ik weet zeker dat het team woensdagavond een goede prestatie neerzet. Persoonlijk heb ik er nooit aan getwijfeld dat we sterk genoeg zijn om voortgang te boeken met alle opties die we nog steeds hebben en de wedstrijden die nog komen. Ik schrijf ons zeker niet af voor de Liga; en ook doen we in de Champions League en de bekerfinale nog mee.”

Tata benadrukte nog maar eens dat het Spaanse kampioenschap allesbehalve verloren is. “Als dit team iets heeft, dan is het wel geloof in zichzelf. Ze weten hoe ze met een situatie als deze moeten omgaan. Ik voel de steun van de spelers, en dat motiveert me. Ik heb geen twijfels en ik weet dat ze zichzelf zo snel mogelijk uit deze omstandigheden willen trekken.”

De hoofdcoach werd ook gevraagd naar de band op het voetbalveld tussen twee blaugrana supersterren, Lionel Messi en Neymar. Martino: “Messi en Neymar hebben nog niet veel samen gespeeld, maar gedurende het seizoen hebben we ze goed zien combineren. Het feit dat ze twee van de beste spelers ter wereld zijn, biedt geen garantie dat ze het altijd kunnen laten zien. De blessure van Neymar betekende dat hij nog maar weinig met vier middenvelders heeft kunnen spelen – alleen in Manchester toen hij als wisselspeler inviel. Het was een ongelukkige blessure, maar hij is weer op weg naar zijn beste zelf.”

Tot slot riep Martino de fans op voor de wedstrijd van woensdag. “Als City eerst scoort, kan het wel eens oncomfortabel worden, maar ik weet zeker dat de fans achter ons zullen staan – ze weten dat het team hen nodig heeft.”

Voor de wedstrijd tegen Manchester City heeft Tata al zijn beschikbare spelers opgeroepen, inclusief Ibrahim Afellay en José Manuel Pinto, die weer hersteld is van rugpijn. Alleen de geblesseerde Jonathan dos Santos en Isaac Cuenca blijven achter.

De volledige selectie: Valdés, Pinto, Montoya, Piqué, Fàbregas, Puyol, Xavi, Pedro, Iniesta, Alexis, Messi, Neymar, Mascherano, Bartra, Busquets, Song, Jordi Alba, Afellay, Tello, Adriano, Dani Alves, Sergi Roberto en Olazábal.