Nieuws November 2009

Tegenstanders WK voor clubteams bekend

Alle deelnemers aan het komende WK voor clubteams zijn sinds afgelopen weekend bekend. Het toernooi, dat tussen 9 en 19 december in Abu Dhabi zal worden gespeeld, kent zeven deelnemers afkomstig uit verschillende continenten.

FC Barcelona zal als winnaar van de Europese Champions League als favoriet voor de eindoverwinning aan de aftrap beginnen. Traditiegetrouw is de kampioen van de Copa Libertadores een geduchte tegenstander. In deze editie zal dat Estudiantes de la Plata uit Argentinië zijn. De club uit Buenos Aires stond aan het eind van de jaren zestig, begin jaren zeventig driemaal achter elkaar in de finale van de wereldbeker.

Eerder dit jaar wisten zich uit de zone Oceanië het Nieuw Zeelandse Auckland City en uit de zone CONCACAF het Mexicaanse Atlante FC te plaatsen.

Naast gastheer Al Ahly uit de Verenigde Emiraten werden afgelopen weekend ook de winnaar uit Azië en Afrika bekend. Het gaat om El Pohang Steeler uit Zuid Korea en Tout Puissant Mazembe uit de Republiek Kongo.

De loting voor de eerste wedstrijden zal binnenkort in Abu Dhabi plaatsvinden. FC Barcelona zal pas bij de halve finales instromen. Het is Barça nooit eerder gelukt de zo vurig gewenste Wereldbeker te winnen. Tweemaal eerder ging het mis. In 1992 was Sao Paulo te sterk en in 2006 was SC Internacional de Porto Alegre de gelukkigste. Een eventuele winst van Barça zou de zesde titel in het jaar 2009 opleveren, een absoluut record in de clubgeschiedenis.