Nieuws Maart 2022

Teleurstellende 0-0

Barça begon met veel vertrouwen aan deze wedstrijd. Te veel. Xavi had bedacht een aantal basisspelers niet op te stellen: Eric, Nico, Araujo, Torres en Memphis hadden ieder een basisplaats terwijl Piqué, Busquets, Dembélé en Aubameyang op de bank begonnen. Inschattingsfout Xavi? Onderschatten van de tegenstander? Hoogmoed komt voor de val.

Al met al zorgde dit ervoor dat pas in de 27e minuut de eerste doelpoging richting het doel van Galatasaray ging: een mooie vrije trap van Memphis, gestopt door Iñaki Peña (ex-Barça).In de 36e minuut bijna een doelpunt voor Galatasaray (dat 12e staat in de Turkse liga). Net voor rust nog een kans voor Memphis. En dat was het dan: 2 kansen in 1 helft.

Xavi zag dat het niet goed genoeg was en bracht verse, ervaren, spelers: Piqué, Busquets, Dembélé en Aubameyang. Het duurde tot de 61e minuut voor de volgende kans: een vlammend schot van Jordi Alba (met rechts). Daaraan voorafgaand in de 57e minuut een geplaatste kopbal van Busquets. Barça voerde de druk nog eens op met op de achtergrond het geluid van het enthousiaste publiek.

Er kwamen kansen maar de afwerking was niet goed genoeg. Kansen voor o.a. Frenkie, Aubameyang en Dembélé. Kansenverhouding: 12-3. En als je dan niet scoort wordt het een bloedeloze 0-0 tegen een zeer matige Turkse ploeg.

Voordeel van Europees voetbal: het gaat over 2 wedstrijden. Return: 17 maart in Istanboel. Aanvang: 18.45 uur. Barça moet dan in staat zijn dit matige Galatasaray te verslaan. 0-1 is genoeg. Ik denk dat Xavi dan wel met zijn sterkste elftal begint. Visca Barça!!

Opstelling: Ter Stegen, Dest, Araujo (46”Piqué), Eric, Alba, Nico (46”Busquets,), F, de Jong, Pedri, Traoré (80”Luuk de Jong), Torres (46”Dembélé), Memphis (61”Aubameyang)

Foto:fcbarcelona.com