Nieuws Maart 2011

Test voor kampioenschap

Zondagavond staat Barça in Sevilla voor de lastige taak om drie punten bij elkaar te sprokkelen in de uitwedstrijd tegen een sterke subtopper (21:00u). In een van de lastigste plaatsen in het Spaanse voetbal zal Barça ervoor strijden om zeven punten voorsprong op Madrid, dat zaterdag van Herculés won, te behouden. Alleen Carles Puyol moet deze kraker missen.
De trip naar het Sánchez Pizjuán stadion is een van de lastigste van de elf wedstrijden die Barça nog te wachten staat. De reeks van vier extra moeilijke uitwedstrijden begon goed met een zege in Valencia; na de wedstrijd van zondag moet Barça nog afreizen naar Villarreal en Madrid. Na een plek in de kwartfinales van de Champions League vastgesteld te hebben, keert de ploeg van Guardiola nu weer terug naar de uitdagingen in competitieverband.

Sevilla bezet momenteel de achtste plaats met 38 punten uit 27 duels. Al vier duels op rij heeft de ploeg van Gregorio Manzano geen uitoverwinning weten te boeken en uit het linkerrijtje heeft Sevilla van alle clubs de meest gepasseerde verdediging met 42 tegentreffers.  Cijfers wijzen echter uit dat Sevilla het in het bijzonder goed doet in eigen stadion en de ploeg uit Andalusië zal erop gebrand zijn de succesvolle reeks uitoverwinningen van Barça te doorbreken. Daarbij ook de benodigde punten te behalen die nodig zijn om het doel van de top vier te halen en om voor het Europese voetbal in aanmerking te blijven komen.
Het is voor Sevilla de 67e keer dat de ploeg Barcelona in eigen stadion treft. Van de 66 thuiswedstrijden tegen de Catalanen won Sevilla er 29, verloor het er 19 en eindigde het duel 18 keer in een gelijkspel. Toch zijn de doelcijfers in voordeel van Sevilla, met respectievelijke 109 tegenover 78. De laatste keer dat Sevilla won van Barcelona was in het seizoen 2006/07, dankzij een doelpunt van destijds Sevilla-speler Dani Alves.

Voor de wedstrijd tegen Barcelona, kan trainer Gregorio Manzano niet beschikken over Luis Fabiano, die per direct vertrokken is bij Sevilla om de komende vier seizoenen voor São Paolo uit te komen. Of Sevilla daadwerkelijk zijn afscheid betreurt, valt te betwijfelen, aangezien de Braziliaanse spits uitgroeide tot een stoorzender bij de ploeg nadat hij afgelopen zomer een transfer naar Olympique Marseille niet zag doorgaan. Manzano moet ook gedwongen een andere keeper opstellen, aangezien de ervaren Spaanse doelman Palop geblesseerd is. Centrale verdediger Escudé is tevens geschorst.

Pep Guardiola kan daarentegen bijna over zijn gehele selectie beschikken. Alleen Puyol, die nog niet volledig fit is, kijkt vanaf de zijlijn toe, terwijl Guardiola ook één speler uit de huidige selectie moet laten vallen om de officiële wedstrijdselectie te presenteren. Guardiola heeft nog nooit een competitiewedstrijd verloren tegen een team uit Andalusië, al heeft zowel Sevilla als Betis zijn ploeg verslagen in de strijd om de Super Cup en de Copa del Rey. In totaal heeft Pep 19 keer aan de zijlijn in Andalusië gestaan, waarvan er slechts twee gelijk werden gespeeld. Ook de beide keren dat hij naar het Sánchez Pizjuán ging voor een competitieduel won zijn ploeg (0-3 en 2-3). De ontmoeting afgelopen jaar, toen het kampioenschap op het spel stond, was onvergetelijk en de wedstrijd van zondag kan wel eens hetzelfde bieden.

Barça heeft met 74 punten uit 27 duels een overtuigende voorsprong op de eerstvolgende tegenstander. Sinds de verrassende nederlaag tegen Hércules Alicante (0-2, 11 september 2010) heeft Barça geen enkele competitiewedstrijd meer verloren. Inmiddels is dat een reeks van 25 wedstrijden, waarvan er 23 keer gewonnen en twee keer gelijkgespeeld werd. Als de ploeg van Guardiola ook tegen Sevilla winst of een gelijkspel boekt, dan evenaart Barça een clubrecord uit het seizoen 1973/74. Ook destijds bleef Barça 26 keer op rij ongeslagen in de nationale competitie. Daarnaast staat er natuurlijk nog altijd het record van Barça’s huidige reeks van ongeslagen uitwedstrijden dat Barça in de wedstrijd tegen Valencia wist te verbreken; als Barça geen nederlaag lijdt tegen Sevilla, vestigen ze daarmee het record van eenentwintig achtereenvolgende uitoverwinningen.
Barça staat inmiddels op 123 doelpunten in 45 officiële wedstrijden na de zege op Arsenal. Lionel Messi, David Villa en Pedro hebben hierin een groot aandeel, van het trio nam maar liefst 86 van deze treffers voor hun rekening; 45 hiervan kwamen van de voet van Messi, Villa scoorde 21 keer en Pedro 20 maal. Voor Messi valt er tegen Sevilla nog een persoonlijk record te halen, want de Argentijn heeft nog maar twee treffers nodig om zijn doelpuntenaantal van vorig seizoen (47 goals in 53 officiële wedstrijden) te evenaren.

Voor beide teams staat er dus genoeg op het spel zondag en hun toekomst in het huidige seizoen hangt deels af van het resultaat van deze wedstrijd. Daarmee zal de wedstrijd ongetwijfeld een kraker worden!