Nieuws Augustus 2013

Thailand - Barça 1-7

FC Barcelona is ook de 2013 Azië Tour sterk begonnen. Met 1-7 werd het nationale elftal van Thailand met speels gemak opzij gezet in een wervelwind aan doelpunten en een aantal bijzondere hoogtepunten.

Onder de hoede van Tata Martino raakt Barça zichtbaar steeds beter in vorm in de seizoensvoorbereiding. Woensdag speelden ze de vijfde wedstrijd in een rits van vriendschappelijke ontmoetingen en waren ze veel te sterk voor het Thaise nationale team.

Voor Lionel Messi en Neymar was het de eerste keer dat ze vanaf de start samen speelden en voor de nieuwe aanwinst van Barça was Bangkok het podum waar hij zijn eerste doelpunt in het blaugrana tenue scoorde, na een actie van Messi en Cesc Fàbregas. Slechts twee minuten later mocht Messi de bal op de stip leggen en zette hij de kans zonder moeite om in een doelpunt. Ondanks de 0-2 voorsprong ging Barça nog directer spelen, terwijl de hoop bij Thailand op een gelijkspel of overwinning al lang was vervlogen. Messi gaf een assist op Pedro Rodríguez, die daarmee het derde doelpunt van de avond in tikte en daarna was het het Argentijnse wonderkind dat wederom het net vond: 0-4. Tien minuten voor het einde van de eerste helft rondde Pedro een geweldig staaltje techniek van Messi af en bracht daarmee Barça op een 0-5 voorsprong. Vlak voor het einde van de eerste helft kon Teerasil, na een overtreding van Bagnack, via een penalty iets terug doen voor de thuisploeg.

In de rust voerde Martino maar liefst acht veranderingen door in zijn opstelling, maar Barça kwam even sterk en gretig de kleedkamers uit. De tweede helft was pas net onderweg toen Pedro een lange cross van Cesc omzette in een doelpunt en daarmee zijn hattrick voltooide. Vlak daarna was het Alexis Sánchez die, op aangeven van Andrés Iniesta, de eindscore op het bord zette: 1-7. Met deze monsterscore ging het tempo omlaag en kwamen er in het laatste gedeelte geen doelpunten meer voorbij. Pinto en Dongou mochten nog hun opwachting maken, maar de klus was al geklaard.

Voor de 48.000 mensen die naar het stadion gekomen waren, kwam er in elk geval een grote verwachting uit: een prachtige voetbalshow van FC Barcelona.

Opstelling FC Barcelona: Valdés (63′ Pinto), Alves (46′ Montoya), Piqué (46′ Bartra), Bagnack (46′ Alba), Adriano (46′ Mascherano), Song (46′ Sergio), Fàbregas, S.Roberto (46’ Xavi), Pedro (66′ Dongou), Messi (46′ Alexis) en Neymar (46′ Iniesta)

Bekijk hier (video) de samenvatting van de wedstrijd.