Nieuws Juli 2012

Tito: “Opnieuw maakte Messi het verschil”

FC Barcelona zette met kinderlijk gemak Raja Club Athletic opzij in de tweede wedstrijd van de seizoensvoorbereiding. Een van de spelers die ongetwijfeld een grote invloed had op de 0-8 overwinning was Leo Messi, die, na het missen van de eerste wedstrijd tegen HSV, zijn seizoensdebuut maakte in Tangier met een hattrick. Tito Vilanova benadrukte hoe belangrijk het voor het team is om Messi tot hun beschikking te hebben: “Wanneer je de beste speler ter wereld in je midden hebt, die zo goals kan scoren, maakt hij meestal het verschil. Dat bewees hij opnieuw.”

Voor de nieuwe coach was de wedstrijd tegen Raja Club Athletic een uitstekende kans voor de spelers om minuten te maken op het veld tegen een team dat ze tot rennen aanzette. “We waren gewaarschuwd voor de kwaliteit van Raja na hun wedstrijd tegen Athletic Club Bilbao, maar we waren er klaar voor toen we het veld op kwamen.” Vilanova was eveneens opnieuw uitermate tevreden over het niveau van de spelers van Barça B die meedraaiden: “Ze krijgen het altijd voor elkaar. Opnieuw speelden ze op een heel hoog niveau.”

Vilanova gaf ook commentaar op de beslissing van de Catalaanse voetbalbond om de Catalaanse Super Cup te schorsen, nadat FC Barcelona aankondigde dat Barça B de club zou vertegenwoordigen in de competitie. Tito: “Ik begrijp dat niemand blij is en kan zijn met onze beslissing. Ik zou het echter waarderen als men onze positie zou begrijpen, want die week is de week dat we allemaal samen zullen zijn, de hele selectie. Na die wedstrijden volgen er twee wedstrijden in de week erop en de internationals komen eveneens terug. Dat baarde mij zorgen, waarop de club besloot om met Barça B te spelen.”

Tot slot waren er ook woorden voor David Villa, toen Vilanova aangaf verrast te zijn toen de lang geblesseerde aanvaller terugkeerde naar de training. “We hebben het hier over een ernstige en lange blessure. Wanneer hij klaar is om te spelen, zullen we hem met open armen verwelkomen. De afgelopen maand heeft hij enorme vooruitgang geboekt.”