Nieuws November 2012

Tito: “Tegen Levante spelen is altijd lastig”

Tito Vilanova heeft nog maar eens benadrukt dat er geen gemakkelijke wedstrijden zijn in de Spaanse competitie. Vooral niet een wedstrijd als tegen Levante. “Ze spelen altijd met een aanvaller op kop. In hun thuiswedstrijden hebben ze één keer gelijkgespeeld en twee keer verloren (tegen Atlético Madrid en Real Madrid), maar de rest hebben ze gewonnen.”
Vilanova twijfelt er niet aan dat de ervaring van de Levante-spelers de jongere ploeg van Barça opgelegd zal worden. “Je laat je leeftijd zien op het veld, niet op je identiteitskaart. Het belangrijkste is om goed te zijn, ongeacht of je jonger of ouder bent. Onze wedstrijden tegen Levante zijn altijd lastig geweest, maar we worden altijd goed ontvangen door het thuispubliek.”
De coach gaf aan dat naast de wedstrijd van zondag, Barça het in voorgaande seizoenen niet gemakkelijk heeft gehad met de bezoeken aan Real Betis en Valladolid, en thuiswedstrijden tegen Atlético Madrid en Athletic Club zo vlak voor het jaareinde.

Inmiddels hebben de blaugranas een paar dagen gehad om bij te komen van de reis naar Moskou en Vilanova vertelde de aanwezige pers: “De spelers zijn tevreden en uitgerust teruggekomen. Gedurende het seizoen proberen we ze rust te geven en vooral in dit geval, nu we vijf dagen hadden tussen twee wedstrijden.”
Tito verwelkomende Thiago en Adriano met open armen; de medische staf gaf de twee zaterdag het groene licht. “Ik ben blij dat ze terug zijn. Ze zijn belangrijke spelers.” David Villa ligt echter uit de selectie van zondag met een licht geblesseerde linkerenkel. “Hij speelde niet tijdens de tweede helft in Moskou. In principe is er niets aan de hand, maar we willen hem laten rusten.”

Het afgelopen jaar is een onbehouwen jaar geweest voor Tito Vilanova en het begon allemaal met zijn operatie. De Catalaan heeft veel meegenomen uit die ervaring: “Afgelopen donderdag was precies het een jaar geleden. Dat heb ik met mijn familie gevierd en het was een speciale dag. De les die ik heb geleerd is dat het iedereen kan overkomen. Je leven kan van de ene op de andere dag veranderen. Het enige dat ik nu kan zeggen is dat je sterk moet zijn en de mensen om je heen moeten je steunen. Als het iemand anders mocht overkomen, dan zou ik ze zeggen om meer te rusten dan ik heb gedaan.”