Nieuws Februari 2023

Uit naar UD Almería

Zondagavond 18.30 uur speelt FC Barcelona de uitwedstrijd tegen UD Almería SAD. Het zal u niet verbazen dat deze vereniging uit Almería komt. Stadion: Estadio de los Juegos Mediterráneos. Capaciteit: 15.000 toeschouwers. Eigenaar en tevens voorzitter: Turki Al-Sheikh. Trainer: Joan Francesc Ferrer Sicilia (“Rubi”). Clubkleuren: rood en wit gestreept.

Almería ligt aan de Middellandse Zee, in het zuidoosten van Spanje (Andalusië). Ongeveer 200.000 inwoners. Lange kust met zonnige stranden. Gemiddeld de meeste zonuren per jaar van Europa (daar moeten we naar toe!!).

Almería is afgeleid van het Arabisch en betekent *Spiegel van de Zee*. Almería ligt vlak bij de Sierra Nevada en de stad Granada. Overtochten naar Marokko zijn mogelijk. Zowel in de zomer als in de winter. Nog nooit officieel een temperatuur gemeten onder de 0 *C. Je hoeft je schaatsen niet mee te nemen. Wat een heerlijk klimaat (bijna 3000 zonuren)!

Natuurlijk zijn er de nodige bezienswaardigheden: Arabisch fort, kathedraal, La Rambla, ondergronds gangenstelsel, Plaza de Toros, 4 kerken, Clásica de Almería (wielerwedstrijd).

Almería CF werd opgericht op 26 juli 1989. Voor het eerst professioneel voetbal in 1992. Promoties en degradaties wisselden elkaar af. Voor Almería speelde Club Polideportivo Almería vanaf 1983 zijn wedstrijden. Een fusie (UD Almería) volgde maar dat was geen succes en UD Almeria werd failliet verklaard.

UD Almería werd opnieuw opgericht in 1989. UD Almería promoveerde in 2007 naar de Primera División. In 2012 terug naar de Segunda A. Vanaf 2014 speelde Almería weer in de Primera División. En weer naar de Segunda A. En nu dus in La Liga. Bekende (ex-) spelers: Rodri, Horváth, Felipe Melo, Ricardo Varela en Sander Westerveld.

UD Almería bezet op dit moment de 17e plaats in La Liga: 22 punten uit 22 wedstrijden. Vechten tegen degradatie. En dat zijn nou net de gevaarlijkste tegenstanders. Deze wedstrijd moet gewonnen worden om zo het verschil in punten met Real in stand te houden.

Ook een mooie manier om de kater van de Europa League weg te spoelen.

Hopelijk is de selectie weer compleet.

Visca Barça!!