Nieuws Augustus 2011

Valdés bereikt Zubi’s record

Víctor Valdés heeft de mijlpaal van Andoni Zubizarreta bereikt als de keeper die de meeste wedstrijden voor Barça heeft gespeeld. Tegen Villarreal speelde hij wedstrijd nummer 410 in zijn tiende seizoen bij het eerste team.

Valdés is daarmee nu de keeper die de meeste duels in het blaugrana shirt heeft gespeeld. Maandag evenaarde hij het record van 410 officiële wedstrijden van de huidige sportieve directeur van de Catalaanse club. Valdés maakte zijn debuut bij het eerste team in 2002 en sinds het einde van het 2003/04 seizoen is hij de onbetwiste nummer een tussen de palen. Vier Zamora trofeeën, voor de keeper die in de competitie het minste aantal goals doorlaat (2005, 2009, 2010 en 2011), staan al in de kast.

De Barcelona nummer 1, 29 jaar oud, heeft het aantal van 410 als volgt bereikt: 296 in de competitie, 82 in de Champions League, 12 in de Spaanse Cup, 4 in het Wereldbekerkampioenschap, 5 in de UEFA Cup, 8 in de Spaanse Super Cup, en 3 in de Europese Super Cup. In totaal heeft hij 323 doelpunten tegen gekregen, wat een gemiddelde van 0,78 per wedstrijd betekent. In zijn tien seizoenen bij het eerste van Barça heeft hij zeventeen trofeeën gewonnen, inclusief vijf competitietitels en drie Champions League titels.

Achter Zubizarreta en Valdés (410) komen andere Barça legenden zoals Antoni Tamallets (384 wedstrijden en vijf Zamora trofeeën), Salvador Sadurní (331) en PelloArtola (248).

Na de openingswedstrijd van de nieuwe competitie tegen Villarreal sprak Valdés over het record dat hij die wedstrijd behaalde. “Ik ben er heel erg trots op om Zubi te evenaren, het is een heel speciale dag. Dit aantal was ondenkbaar toen ik mijn debuut maakte.” Later grapte zijn manager, Pep Guardiola, over het record. “Als getuigenis naar Zubi besloot ik te spelen met een verdediging van drie man. Ons doel is dat Víctor ons helpt om de bal rond te bewegen, en hij is niet de typische keeper die alleen maar reddingen maakt.”