Nieuws Maart 2011

Valdés: “De Barça-fans hebben me sterker gemaakt”

Víctor Valdés nam donderdag plaats in de studio van BarçaTV voor het programma ‘Estació Camp Nou’. De keeper, die wegens een blessure voorlopig nog niet in actie zal komen, liet tijdens het tv-interview weten dat de fans van Barça hem in elk opzicht tot een sterkere speler hebben gemaakt.
Jammerlijk genoeg weet Valdés nu al dat hij op 20 april, de finale om de Spaanse Cup, tegen Real Madrid op de bank zal zitten. Twee jaar geleden overkwam hem dat ook in hetzelfde stadion, destijds tegen Athletic Bilbao. Dit keer lijdt hij er echter meer onder: “Tegen Bilbao was het speciaal, omdat het tegen een tegenstander was die ik erg waardeer. Maar tegen Madrid zal ik er wel onder lijden. Zoals altijd probeer ik zoveel mogelijk te helpen vanaf de bank en ik ben ervan overtuigd dat Pinto het prima zal doen. Hij heeft het vertrouwen van de coach en het team en hij verdient het om in het doel te staan; hij zal het zeker weten goed doen.”

Een doelman heeft het niet gemakkelijk, aangezien die positie behoorlijk wat kritiek over zich heen krijgt. Valdés, inmiddels 29, kan spreken van volwassenheid en ervaring die hij in de acht jaar bij het eerste team heeft opgedaan. Hij heeft goede en slechte tijden gekend; het 2005/06 seizoen, onder Frank Rijkaard, was toch wel het dieptepunt: Valdés maakte toen zijn slechtste vorm ooit tussen de doelpalen mee. “Niemand vindt het leuk om te worden uitgefloten, zeker niet op eigen grond. Het gefluit was voor dingen die ik niet zo goed deed, en met de jaren realiseer je je dat dat normaal is. Als ik de fans, die behoorlijk veel van me geëist hebben, voor iets zou moeten bedanken, dan is het wel voor het feit dat ze me geholpen hebben om een sterkere speler te worden, in alle facetten. Dankzij de druk die ze op mij uitoefenden, ben ik door de jaren heen een betere keeper geworden.”

Juan Carlos Unzue, de voormalige keeperscoach van Barça, dwong Valdés te leren van kritiek. Met Unzue besprak Valdés gedwongen zijn fouten: “Als ik eerlijk ben, vond ik het niet leuk om te doen. Ik was altijd een persoon die niet goed met kritiek kon omgaan. Nu probeer ik juist de positieve kant ervan te zien.”

Toen Valdés belaagd werd door gefluit in Camp Nou, realiseerde hij zich nog niet dat dat jaar zou eindigen met zijn beste avond ooit: Parijs, 2006. “Dat was de perfecte wedstrijd, voor mij. Sinds die avond is er een ‘voor’ en een ‘na’ in mijn carrière. Tijdens dat jaar was er veel gepraat over mij en heb ik veel klappen moeten opvangen, en juist daarom had ik nooit durven dromen van een beter einde van dat seizoen. Het was ook een manier om Frank te bedanken voor het vertrouwen dat hij al die tijd in mij gehad had.”
Met Frank Rijkaard had Valdés bijna een vader-zoonrelatie: “Frank was als een vader voor mij en was altijd mijn steun en toeverlaat tijdens moeilijke momenten in mijn carrière. Hij was een van de weinige personen die mij zelfvertrouwen gaf. Hij zei altijd: ‘Blijf rustig, ik ben hier voor je’. Ik zal hem voor de rest van mijn leven dankbaar zijn.”

Valdés is momenteel in zijn beste vorm ooit. Hij is de vierde keeper in de historie van Barça die meer wedstrijden heeft gespeeld in het blaugrana shirt en heeft drie trofeeën voor Beste Keeper, waarbij hij alleen nog de legendarische Ramallets voor zich moet dulden. Ondanks al zijn ervaring leert Valdés nog elke dag nieuwe dingen, vooral nu onder Pep Guardiola: “Vanaf het moment dat hij bij Barça kwam, hebben we gewerkt aan het eerste concept, namelijk het wegspelen van de bal uit de verdediging, waarbij de centrale verdedigers de breedte opzoeken. Dit had een behoorlijke impact op mij. Ik heb veel geleerd en zie Guardiola als een echte voetbalmaestro; hij heeft me geleerd om voetbal anders te ervaren en ik leer nog steeds van hem. Het is alsof ik elke dag naar school ga!”

Valdés komt altijd het veld op met een serieuze en geconcentreerde uitdrukking, terwijl hij op kauwgom kauwt. Hij neemt zijn plaats in tussen de doelpalen en mist geen minuut van wat er tijdens de wedstrijd gebeurt. Is hij anders buiten het veld? “In mijn geval heb ik een persoon gecreëerd die ik niet echt ben. Wanneer je me leert kennen, wordt alles anders. Ik ben een behoorlijk stil persoon, een familieman en loyaal aan de mensen die ik vertrouw, en dat zijn er niet veel. Ik ben een harde werker, gedisciplineerd, en soms een beetje chagrijnig.”