Nieuws November 2008

Valdés schaart zich bij Barça's grootste clubkeepers

In alle euforie rond de mooie overwinning op Valladolid sneeuwde afgelopen zaterdag het jubileum van doelman Víctor Valdés een beetje onder. Hij keepte zijn tweehonderdste wedstrijd voor de blaugranas en gaf dat een mooi tintje door de nul te houden.

Valdés heeft zich met dit aantal wedstrijden bij de grote clubiconen van FC Barcelona geschaard. De keepers Antoni Ramallets, Salvador Sadurní en Andoni Zubizarreta stegen dit aantal echter nog wel ver te boven. Na het vertrek van Zubizarreta is Valdés de nieuwe steunpilaar in het doel van Barça geworden. Vanaf de midden jaren negentig liet 'Zubi' een leegte achter en was het voor de club zoeken naar een degelijke sluitpost. Vele keepers passeerden Camp Nou, maar Víctor houdt het nu al sinds 2002 vol. De nog pas 27 jarige Catalaan pakte in de afgelopen jaren de nodige prijzen waaronder de Champions League in 2006. Persoonlijk zal hij de 'Zamora', de prijs voor de minst gepasseerde keeper, in seizoen 2004/05 als mooiste erkennen.

Ook dit seizoen is zijn positie zonder discussie. Met slechts acht tegendoelpunten in tien wedstrijden is hij de minst gepasseerde doelman in de Primera División.