Nieuws Maart 2011

Valencia-Barcelona 0-1

De 26e competitiewedstrijd van dit seizoen werd midweeks gespeeld in Mestalla tegen Valencia, een geduchte tegenstander. Nooit eerder behaalde Barça onder Guardiola daar de volle drie punten en het beloofde mede daarom een lastige wedstrijd te worden. Desondanks werd het zowel voor de club als voor Guardiola, ondanks zijn verergerde rugpijn, een memorabele avond: voor de eerste keer in zijn trainerschap van Barça heeft hij de uitwedstrijd tegen Valencia gewonnen. Daarnaast heeft Barça een nieuw record behaald door twintig keer op rij ongeslagen te blijven in uitwedstrijden. Opnieuw was het Lionel Messi die beslissend was met het enige doelpunt van de wedstrijd.

Toch leek het er het eerste kwartier niet op dat Barça aan het langste eind zou trekken. Valencia was enorm sterk en zette aanvallend veel druk. Al in de derde minuut kreeg Valencia hun eerste corner en dat werd meteen omgezet in een klein kansje: Mata kon vanuit de tweede lijn schieten, maar zijn zwakke schot hobbelde naast het doel van Pinto, die opnieuw de rol van de nog altijd geblesseerde Valdés met verve overnam. Valencia bleef druk zetten en slaagde erin te voorkomen dat Barça haar geliefde spel kon spelen. Vanaf de bank keek Guardiola lijdzaam toe hoe zijn verdediging onder felle druk stond en alle zeilen bij moest zetten om een tegendoelpunt te voorkomen. Barcelona kreeg welgeteld één kans in het eerste kwartier: Messi kreeg tot drie keer toe de kans te scoren, maar werd gehinderd door de keeper en verdediger van de thuisploeg.

Ondanks de sterke start, nam Valencia gas terug, waardoor Barcelona meer grip op de wedstrijd kreeg. Adriano, die voor het eerst als echte linkervleugelspeler fungeerde, creëerde in de 18e minuut de eerste corner die Busquets bijna kon inkoppen. Na twintig minuten wist Valencia te scoren, maar de goal werd afgekeurd wegens buitenspel, wat terecht maar nipt was. Barça kwam daar goed mee weg en leek vastberaden een echte treffer te voorkomen. Toch lieten de Catalanen zich regelmatig verbazingwekkend gemakkelijk van de bal zetten in een-op-een duels, wat mede veroorzaakt werd door het goed verdedigende Valencia. Na een halfuur spelen, waarin beide ploegen naargeestig op zoek waren naar de eerste goal, miste Messi opnieuw een enorme kans toen hij de verdediging aftroefde met een van zijn briljante acties, maar de bal op het doel lobde in plaats van erin. Vlak voor rust gaf Messi de verdedigers het nakijken toen hij een bal inspeelde op de opgekomen Adriano die een voortreffelijke voorzet op Villa gaf; Guaita, die overigens een prima wedstrijd voor Valencia keepte, wist nog net met zijn vingertoppen het schot van Villa uit zijn doel te houden. Met een 0-0 score gingen de teams, lichtelijk gefrustreerd leek het wel, de rust in.

Na de rust veranderde het spelbeeld niet veel. Naar alle verwachtingen was het een spannende wedstrijd die op en neer golfde, al waren de betere kansen voor Barcelona. Maar Valencia liet zich niet op de kop zitten en kwam aanzienlijk vaker op de helft van Barcelona, waarmee de ploeg van Emery liet zien waarom zij momenteel de derde plek in de competitie bezetten. De thuisploeg creëerde een aantal goede kansen, maar schoten of naast of stuitten op de topfitte Pinto, die zijn mannetje stond in het Barça-doel.
Ook Barcelona liet bij vlagen haar klasse zien met goede aanvallen, die helaas niet in een doelpunt resulteerden. Messi liet maar even zien dat hij ook maar een mens is toen hij zijn derde kans van de avond naast schoot na een goede aanval van Xavi en Iniesta. Een paar minuten later pakte de Argentijn een gele kaart voor protesteren, wat betekent dat hij nu vier gele kaarten op zak heeft in de competitie en nog maar één kaart verwijderd is van schorsing.

Met nog maar twintig minuten te gaan in deze moeizame maar boeiende wedstrijd leek het erop alsof Guardiola opnieuw op een gelijkspel afstevende. Maar daar stak Messi een stokje voor: de Argentijn kreeg de bal in de voeten geworpen van Adriano en dit keer miste hij beslist niet: 0-1! Hierna was het voor Barcelona een kwestie van balbezit houden en eventueel nog proberen te scoren. Guardiola voerde nog wat wissels door, wat in de 87e minuut nog voor een kippenvelmomentje zorgde toen heel Mestalla opstond om Iniesta een langdurige ovatie te geven. Barça kreeg nog een paar kleine kansen, maar was voornamelijk gefocust op het behouden van de voorsprong. Een paar minuten later klonk het bevrijdende fluitsignaal en kon Guardiola tekenen voor zijn eerste overwinning in Mestalla.

Opstelling Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Abidal, Adriano (82’ Maxwell), Xavi, Mascherano (’62 Pedro), Busquets, Iniesta (87’ Keita), Messi en Villa.

Opstelling Valencia: Guaita, R. Costa, Dealbert, Stankevicius, Jordi Alba, Joaquin (45’ Soldado), Tino Costs (85’ Isco), Banega, Mathieu (82’ Jonas), Mata en Pablo.

Gerelateerd nieuws