Nieuws Oktober 2009

Valencia - FC Barcelona 0-0

FC Barcelona heeft zaterdagavond het eerste punt verlies geleden. In de uitwedstrijd tegen Valencia bleef het 0-0. Gezien de kansen die Valencia heeft gekregen, mochten de spelers van Barcelona hun handen dichtknijpen met dit gelijke spel.

De wedstrijd begon zonder de beide spitsen. Ibrahimovic bleek nog te veel last te hebben van zijn blessure aan zijn knie en David Villa was ook vanwege een blessure afwezig.

In de eerste helft lag het tempo hoog en golfde het speel erg heen en weer. De spelers van Valencia waren erg fel en dit resulteerde dat de spelers van Barça veel fouten maakte en dat de balcontrole verre van optimaal was. Hierdoor ontstonden er veel kansen voor Valencia. Zo kregen Pablo Hernades in de tweede minuut en Juan Manuel Mata in de twintigste minuut en drieëndertigste minuut grote kansen. Maar Valdés reageerde goed en maakte de kansen onschadelijk.

Pep Guardiola was duidelijk zichtbaar niet tevreden over het spel van zijn ploeg. Na twintig minuten deed hij al omzettingen. Messi die bijna de gehele eerste helft onzichtbaar was werd weer op zijn vertrouwde rechter kant gezet. Hierdoor wordt het spel van Barça ietsje beter en FC Barcelona krijgt zelfs een grote kans, maar Iniesta schoot recht op de goed uitkomende César, keeper van Valencia.

Door de goede reddingen van de beide keepers is het met de rust nog steeds 0-0. De spelers van FC Barcelona wisten dat het in de 2de helft ander zou moeten gaan spelen, want anders zou er wel eens verloren kunnen worden. Dit was ook te zien aan het spel aan het begin van de tweede helft. Barça nam het initiatief over van Valencia en het kenmerkende Barça spel kregen we weer te zien. Hierdoor moeten de spelers van Valencia meer en zwaardere overtredingen maken. Dit resulteerde in gele kaarten voor Silva, Banega, Navarro en Miguel. Het betere spel leidde ook tot kansen voor FC Barcelona. Zo kregen Messi, Pedro en Touré, maar gescoord werd er niet door goede reddingen van de Keeper César van Valencia.

Ook Valdés moest nog een paar keer goed ingrijpen. Hij deed dat onder andere op een schot vanaf de middellijn, dat kon hij nog net over tikken. Ook reageerde hij heel alert op de grootste kans van Valencia. Silva mocht namelijk van dichtbij scoren op een voorzet van Pablo, maar ook deze bal werd heel alert door Valdés gepakt.

In het laatste kwartier krijgen Piqué en Alves nog een gele kaart. Piqué kreeg deze omdat de bal na een doeltrap niet buiten de 16 meter lijn was geweest. Dani Alves maakte een overtreding op Banega. In het laatste kwartier werden er ook nog 2 wissels ingebracht voor Barcelona. Als eerste kwam Busquets voor Xavi en later kwam Bojan voor Pedro. Maar ook deze wissels konden niet voorkomen dat FC Barcelona het eerste puntverlies leed in de Primera Division dit seizoen. Ondanks het puntverlies blijft Barça nog wel leider in de Primera Division. Real Madrid is door de winst op Valladolid FC Barcelona genaderd tot op één punt.

Klik hier voor de samenvatting

Valencia: César, Miguel, De Albert, Navarro, Bruno, Albelda (89’ Maduro), Banega, Pablo, Mathieu (72’ Miku), Silva (Baraja) en Mata

FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Piqué, Abidal, Touré, Xavi (81’ Busquets), Keita, Iniesta, Messi en Pedro (76’Bojan)