Nieuws Maart 2011

Vilanova: “We hebben het altijd lastig tegen Valencia”

Tito Vilanova, de assistent-coach van FC Barcelona, biechtte tijdens de persconferentie op dat Barça het nooit gemakkelijk heeft in Mestalla. “Valencia is altijd lastig. We hebben daar nog nooit gewonnen.”

Dinsdag na de training verving Tito Vilanova Josep Guardiola, die getergd wordt door rugpijn. Vilanova gaf uitleg: “Pep heeft een aantal dagen veel pijn gehad en is er zo goed het ging mee omgegaan, maar deze morgen was de pijn ondraaglijk. We zullen moeten afwachten hoe hij zich morgen voelt. Ik denk dat het wel goed zal komen; wat er ook gebeurt, er staat een wedstrijd op het programma.”
Het klinkt een beetje alsof hij de ernst van de situatie wegwuift, maar Vilanova wilde simpelweg liever praten over de lastige uitwedstrijd die Barça te wachten staat in Mestalla. Vilanova: “Ik leg me nooit neer bij een gelijkspel, tegen welk team dan ook. Vorig jaar was deze wedstrijd eentje die we gemakkelijk hadden kunnen verliezen. Ik denk dat de wedstrijd nu hetzelfde zal zijn als die andere twee die we daar hebben gespeeld, waarbij zij vooral veel druk zullen zetten op hoe we de bal vanuit de verdediging spelen. Emery heeft ons goed bestudeerd.”

Over de tegenstander van woensdag zei Vilanova: “Ze creëren veel aanvallende druk, maar zijn ook in staat goed terug te schakelen; hun vleugelspelers kunnen goed verdedigen. Ze zijn gevaarlijk op de counter.” Vilanova negeerde de altijd terugkerende vragen over de kansen op de titel en zei: “Wat we ook doen in Valencia, het zal niet beslissend zijn voor de competitie.”

Xavi werd dinsdag fit verklaard door de medische staf van FC Barcelona en Vilanova hield de middenvelder goed in de gaten tijdens de training. Maar op de vraag of Xavi zou meedoen aan de wedstrijd, gaf de assistent-coach als enige antwoord: “We zullen het morgen zien.”

In het geval van de herstelprogramma’s die de geblesseerde Puyol en Valdés momenteel afwerken, lijkt het erop dat beiden nog niet klaar zijn om snel weer in actie te komen. Vilanova: “Puyol is blij en kan weer dingen doen die eerder niet gingen, maar zijn herstel is geleidelijk. Hetzelfde geldt voor Valdés. Deze blessures kunnen heel snel veranderen, dus het enige dat we kunnen doen is wachten.”