Nieuws December 2008

Villarreal - Barça 1-2

Barça heeft ook de vierde hindernis van de maand december genomen. Met een 1-2 overwinning bij het voor Barça altijd lastige Villarreal sluit het 2008 af als winterkampioen. De voorsprong op de naaste concurrenten is uitgegroeid tot 10 punten, wat betekent dat Barcelona in de komende drie duels van de eerste competitieronde niet meer achterhaald kan worden.

De wedstrijd in 'El Madrigal' was de moeilijkste van de vier toppers die de blaugranas deze maand met succes volbrachten. Het kleine veld laat geen ruimte over voor goed combinatievoetbal. Villarreal heeft ook nog eens een compact team dat de tegenstander moeilijk in het spel laat komen door achter de bal te spelen, te pressen en bij balverovering razend snel de tegenaanval zoekt. Het is naast Barcelona dit seizoen het beste team in de Primera División.

Toch kwam de eerst kans op naam van Barça. In de derde minuut zette Xavi Henry vrij voor doelman Lopez, die goed pareerde. Thierry Henry was de meest beweeglijke aanvaller, mede doordat de verdediging van Villarreal zich compleet op Messi en Eto'o richtten. Het was dan ook niet gek dat opnieuw Henry de volgende grote mogelijkheid kreeg om de score te openen toen hij op links alleen door mocht. Zijn schot ging echter voorlangs.

Villarreal kreeg naarmate de eerste helft vorderde meer grip op de wedstrijd. De buitenspelval van Puyol en de zijnen werkte in principe goed, waardoor echt gevaar uitbleef, totdat de snelle aanvaller Rossi besloot vanaf eigen helft de buitenspelval op te heffen. De Italiaan stormde op valdés af, maar zag zijn schot naast de paal verdwijnen. Villarreal dacht Barça nu bij de keel te hebben, maar de blaugranas zijn dit seizoen niet voor één gat te vangen. Bij één van de vele hoekschoppen die Barça in de eerste helft kreeg, mocht Busquets van ver uithalen. Zijn streep werd ternauwernood door de overtuigende Lopez uit de bovenhoek geboktst. Niet veel later legde de opnieuw doorgebroken Henry prima voor, maar mistte zowel Xavi als Messi een niet te missen kans.

Op bijna onverklaarbare manier viel het rustsignaal bij een 0-0 ruststand. De brilstand zou niet lang overeind blijven, want pal na het begin van het tweede bedrijf was het Villarreal dat de leiding nam. Cani werd door een prima steekbal van Rossi achter Puyol en Piqué langs gelanceerd en rondde fraai af. 'El Madrigal' ging uit zijn dak en Barcelona zag zich voor een nog moeilijker opgave staan door een achterstand bij Villarreal te moeten ombuigen. De eerste tegengoal in de maand december bracht de mannen van coach Pep Guardiola niet van de wijs. Met gecontroleerd voetbal werd het doel van Lopez gezocht. Villarreal kwam bedrogen uit door nog meer op de counter te gaan gokken en zich dus in te graven, want de 'gele onderzeeboot' werd volledig vastgezet. Binnen zeven minuten leverde dat de gelijkmaker op. De onvermoeibare Alves meldde zich weer eens op de rechterflank om een gave voorzet af te leveren. Seydou Keita sprong hoger dan de enigzins verkeerd uitgelopen Diego Lopez en kopte de bal hard tegen de touwen.

De snelle Catalaanse correctie bracht Villarreal van de kaart. Barcelona bleef volharden in controle over de bal en vond in de 65e minuut een gaatje in de gele muur. Xavi bekroonde zijn deze week verlengde contract met een meesterlijke assist op Henry. De kleine generaal van het middenveld dribbelde door een mooie schijnbeweging op rechts door de vedediging. Zijn lage voorzet werd door de goed spelende Henry keurig in getikt;1-2.

Het bijna gebruikelijke concept van 'wedstrijd gecontroleerd uitspelen' ging voor de blaugranas deze maal niet op. Nadat verdediger Piqué een terechte gele kaart had gekregen voor shirtje trekken, ging hij volgens scheidsrechter Clos Gómez twee minuten later opnieuw in de fout, toen alleen de leidsman een overtreding van hem zag in een onschuldig kopduel. De rode kaart leidde een hektisch laatste kwartier in, waarin Eto'o een terechte penalty werd weggewuifd en Villarreal in de laatste minuten drie grote kansen mistten. Invaller Nihat had de grootste. De Turk mistte alleen voor Valdés.

De 10 azulgranas overleefden de vijf minuten extra tijd en mogen zich de komende week gaan plezieren met een welverdiende kerstvakantie. Villarreal is net als Real Madrid op 12 punten gezet. Sevilla, dat op zondag ook punten verloor door bij Mallorca gelijk te spelen, is nu met 10 punten achterstand de dichtstbijzijnde concurrent van Barcelona.

Klik hier voor beelden van de wedstrijd

Opst: Valdés; Alves, Piqué, Puyol, Abidal; Xavi, Keita, Busquets (67. Touré); Messi, Eto'o (84. Hleb), Henry (80. Cáceres)