Nieuws Januari 2011

Voorafgaand aan Racing Santander

Zaterdagavond om 20:00 uur speelt FC Barcelona in Camp Nou de 20e competitie wedstrijd van dit seizoen. Na de eerste helft van de competitie is Andrés Iniesta de enige veldspeler die alle duels van de Catalaanse grootmacht in de basis begon. Deze prestatie is een noviteit voor de 26-jarige middenvelder die in voorgaande jaren steevast een aantal wedstrijden miste door blessures. Guardiola spaarde de technicus alleen incidenteel voor de Copa del Rey en het laatste groepsduel in de Champions League. Als onaantastbare pion ligt Iniesta op koers zijn persoonlijke record uit het seizoen 2006-2007 te verbreken. Onder Frank Rijkaard miste hij destijds slechts één wedstrijd.

Wat meespeelt in de keuze om Iniesta steevast op te stellen is dat Xavi dit seizoen door blessures een aantal keren ontbrak en bovendien niet in staat is alle duels de volledige 90 minuten te spelen. Xavi is vorige week overigens door de Internationale Federatie voor Voetbalgeschiedenis en Statistiek (IFFHS) voor de derde keer uitgeroepen tot ’s werelds beste spelmaker (voor Messi, Kaká en Iniesta).

Dani Alves ontbrak bij Barcelona tot dusverre twee competitieduels aan de aftrap, David Villa miste er één vanwege een schorsing. Keeper Víctor Valdés startte wel alle competitiewedstrijden in de basis.