Nieuws Mei 2015

Voorbeschouwing Atlético - Barcelona

FC Barcelona kan zondagavond om zeven uur op bezoek bij Atlético de laatste horde richting het kampioenschap nemen. Met nog twee duels te gaan is de voorsprong op achtervolger Real Madrid in totaal vier punten, en met een overwinning in het Vicente Caldéron kroont Barcelona zich dus tot kampioen van Spanje. De laatste keer gebeurde dit twee seizoenen geleden, toen FC Barcelona onder de inmiddels helaas overleden Tito Vilanova een recordaantal van 100 punten wist binnen te slepen. Een nieuwe titel zou de vijfde titel betekenen voor de club sinds 2009. Afgelopen jaar was het echter de tegenstander van zondag die het onmogelijke wist waar te maken, door zich tot kampioen van Spanje te kronen. Atlético Madrid werd jarenlang door niemand serieus genomen in de titelstrijd maar is nu een echte uitdager geworden, en de eerste ploeg die de Spaanse hegemonie van Barça en Real Madrid heeft weten te doorbreken.

Het wonderseizoen van Atlético Madrid van afgelopen seizoen werd dit jaar ruimschoots doorgetrokken, want ondanks dat vele sleutelspelers de ploeg verlieten zoals Diego Costa, Filipe Luis, Thibaut Courtois en David Villa wist de ploeg zich slim te versterken en opnieuw mee te dingen om de prijzen. Dit seizoen behaalde Atletí al een Spaanse supercup en in de Champions League wist het door te dringen tot de kwartfinales. De grootste sensatie in de competitie was de verpletterende 4-0 zege op aartsrivaal Real Madrid, een eerste nederlaag die een slechte reeks van de Koninklijke tot gevolg had. De grote sterren van Atlético spelen in de voorhoede, want dit jaar staat er geen maat op Antoine Griezmann. De aanvaller die in de zomer werd overgenomen van Real Sociedad volgt Ronaldo en Messi op de topscorerslijst en was al goed voor 22 doelpunten. Ook spits Fernando Torres zorgt voor veel dreiging sinds zijn terugkeer bij Atlético, want hij was al goed voor zes doelpunten na de winterstop ondanks zijn geringe speeltijd.

Toch maakt Barcelona zich al op voor een kampioensfeest, en mocht dit zondag nog geen doorgang vinden zal men de daaropvolgende week thuis tegen Deportivo de titelstrijd definitief moeten beslissen. Pas op zondag zal besloten worden of Luis Suárez mee kan spelen, want de spits is een twijfelgeval voor de wedstrijd. Hij trainde al wel mee met de groep, dus naar alle waarschijnlijkheid kan hij gewoon meespelen en MSN completeren. Pedro lijkt het meest logische alternatief te zijn mocht Suárez niet in actie kunnen komen. De spelersselectie van 25 spelers streek op zondagochtend neer in Madrid om zich daar voor te bereiden op het duel, want de volledige selectie plus Sandro en Munir van het tweede waren uitgekozen om mee te reizen richting Madrid. Om zeven uur trapt tegelijkertijd Real Madrid af op bezoek bij Espanyol, en als Madrid punten verspeelt kan Barcelona zich dit ook permitteren tegen Atletí om alsnog kampioen te worden.