Nieuws Mei 2016

Voorbeschouwing Barça - Sevilla

FC Barcelona speelt op zondagavond om half 10 in het Vicente Caldéron de laatste wedstrijd van het voetbalseizoen. In een seizoen waarin Barcelona de tweede landstitel op rij wist te pakken kan de kers op de taart de prolongatie van de Copa del Rey zijn. In de finale in het stadion van Atlético Madrid is Sevilla de tegenstander. Het Sevilla van trainer Unai Emery kan ook de tweede prijs van het seizoen bemachtigen, want woensdag veroverde Sevilla al de Europa League. De voetbalmachine uit Zuid-Spanje wist deze prijs al voor het derde jaar op rij te grijpen, en leeft dus vol goede moed toe naar een nieuwe finale. In Basel werd Liverpool met 1-3 aan de kant gezet, waarbij aanvoerder Coke een heldenrol vervulde met twee goals. In de bekerfinale zal Barcelona dus moeten waken voor eenzelfde scenario.

Eerder in het seizoen stonden beide teams al driemaal eerder tegen elkaar. Het eerste treffen was helemaal aan het begin van het seizoen in de Europese Supercup, waarbij Barcelona en Sevilla het aanwezige prubliek trakteerden op een fantastisch voetbalspektakel. Barcelona wist onder meer via twee vrije trappen van Lionel Messi een 1-4 voorsprong te grijpen, maar toen sloop er gemakzucht in het team en wist Sevilla een verbazingwekkende ''remontada'' neer te zetten, een comeback. Sevilla kwam terug tot 4-4 in een grandioos duel, en uiteindelijk was het Pedro die met de 5-4 een verlossende treffer noteerde. Pedro vertrok die week nog naar Chelsea, maar bezorgde Barcelona voor zijn vertrek dus eerst nog een prijs. Later in het seizoen eindigde het onderlinge duel tweemaal in een 2-1 overwinning voor de thuisploeg. Barcelona ging met 2-1 onderuit in Sevilla, zonder Lionel Messi, maar herstelde thuis de schade door met 2-1 te winnen in het Camp Nou.

De weg naar de bekerfinale was voor beide teams niet zonder obstakels, maar Barcelona kende met geen enkele tegenstander echt enorm veel moeite. In de halve finale was Sevilla het slachtoffer van een groot voetbalgala, doordat Barcelona in eigen huis met 7-0 over de Valencianen heen wist te walsen. Eerder werden Bilbao en Espanyol al opzij geschoven, terwijl Sevilla ook een uiterst goede campagne doormaakt. Sevilla wist twee keer te winnen van stadgenoot Betis in de derby van Sevilla, met onder meer een verpletterende 4-0. Tot en met de halve finale was de doelman van Sevilla nog geen enkele keer gepasseerd, en met nog maar 1 duel tot de finale te gaan kon Sevilla de eerste ploeg worden die zonder tegentreffers de finale zou bereiken. Celta scoorde in eigen huis echter 2 keer, maar de 2-2 was niet genoeg om de 4-0 nederlaag in het Sanchez Pizjuan weg te werken, waardoor Sevilla naar de bekerfinale ging. Sevilla wist de Copa in 2010 voor het laatst te winnen, en heeft dus ingezet op een nieuwe hoofdprijs voor de club.

Spits Gameira en middenvelder Coke waren de uitblinkers in de finale van de Europa League, en samen met Yevgen Konoplyanka zijn dit spelers die Barcelona wel eens pijn zouden kunnen doen. Er zullen veel fans richting Madrid reizen om Barcelona aan te moedigen, waar alleen Claudio Bravo een twijfelgeval door blessureleed, maar Enrique beschikt over 24 fitte spelers. Vorig jaar won Barcelona met 3-0 in de bekerfinale, en men hoopt deze ook dit jaar binnen te slepen. Hoeveel denkt u dat het gaat worden? Laat het ons weten!