Nieuws Maart 2016

Voorbeschouwing Eibar - Barça

FC Barcelona neemt het op zondagmiddag om vier uur op tegen Eibar, de tegenstander die verrassend in het linkerrijtje van de Primera Division bivakkeert. Op bezoek in Baskenland hoopt Barcelona een ongeslagen reeks uit te breiden naar zesendertig duels, terwijl het ook de elfde overwinning op rij kan betekenen in competitieverband. Eibar staat op een enorm knappe achtste plaats, want het is pas het tweede jaar op rij dat de ploeg op het hoogste niveau acteert, en dat met de laagste begroting van alle ploegen, waarbij alleen Las Palmas enigszins in de buurt komt. Er zijn negentien spelers opgeroepen voor het competitieduel, terwijl de drie Brazilianen Rafinha, Douglas en Adriano afwezig zijn in verband met blessures. Neymar is als vierde Braziliaan niet van de partij door een schorsing, aangezien hij een gele kaart wist te noteren tegen Vallecano tijdens de midweekse speelronde.

Afgelopen speelronde ging Eibar met 1-0 onderuit bij Sevilla, maar nog altijd zijn de prestaties zeker om over naar huis te schrijven voor de Baskische dwerg. Luis Enrique is dan ook vol lof over de wijze waarop Eibar standhoudt in een competitie vol reuzen. ''Ze spelen erg direct voetbal. Ze zijn een van de beste ploegen op het gebied van verdedigen, en weten hoe ze hoog druk moeten zetten. Ze zijn thuis voornamelijk gevaarlijk vanwege de steun van de eigen fans en de afmetingen van het speelveld. Het zal een lastige wedstrijd voor ons worden.'' Enrique is van mening dat Barcelona op het juiste spoor is om de titel te prolongeren, maar benadrukt dat ''het lastigste deel van het seizoen nog voor ons ligt, en we onszelf moeten blijven bij Eibar.''

Barcelona kan de voorsprong op Real Madrid weer vergroten naar twaalf punten, terwijl de voornaamste titelconcurrent Atlético Madrid later op de avond in actie komt in het Estadio Mestalla, als ze Valencia bezoeken. Barcelona heeft eindelijk een week rust, na enkele weken met Champions League, competitie en bekervoetbal doordeweeks, en volgens Enrique is dit een uitgelezen mogelijkheid om goed uit te rusten. Eibar - Barça zal om vier uur beginnen, en het duel is live te volgen op de twitter van de fanclub, @penyabarcelona. Hoeveel zal het worden?