Nieuws Maart 2014

Voorbeschouwing op Valladolid

In het noordwesten van Spanje kan FC Barcelona zaterdagmiddag de koppositie (tijdelijk) heroveren.

Op Jordi Alba en Andrés Iniesta na zijn alle bassispelers aanwezig voor de ogenschijnlijk makkelijke uitwedstrijd tegen laagvlieger Real Valladolid. Ibrahim Afellay is last minute toegevoegd omdat Iniesta er vanwege persoonlijke omstandigheden niet bij is.

Mocht Carles Puyol spelen dan is het voor hem een speciale wedstrijd. De verdediger die deze week aankondigde dat hij komende zomer vertrekt bij FC Barcelona debuteerde voor het eerste elftal tegen real Valladolid. Barça won de uitwedstrijd in 1999 met 0-2. Puyol scoorde zijn eerste doelpunt voor de Catalanen zelfs tegen de paars witten.

Wanneer je minder punten behaald dan dat je wedstrijden hebt gespeeld weet je als club dat je in de problemen zit. De ploeg van trainer Juan Ignacio Martínez behaalde tot nu toe pas 23 punten uit 26 wedstrijden en staat op de achttiende plaats in de Primera División. Dit kalenderjaar boekte de club pas één zege. Wel speelde de ploeg vaak gelijk dit seizoen, maar liefst elfmaal.

De laatste thuisoverwinning van Real Valladolid op FC Barcelona dateert van 20 oktober 2002, 2-1. Vorig seizoen wonnen de Catalanen vrij eenvoudig met 1-3 dankzij doelpunten van Xavi, Lionel Messi en Cristian Tello.

Leuk om te vermelden is dat Real Valladolid een prijs heeft gewonnen die maar drie ploegen in Spanje hebben gewonnen. De Copa de la Liga is een nu opgeheven Spaanse voetbalcompetitie. Deze jaarlijks gehouden bekercompetitie ging in het seizoen 1982/1983 van start, maar werd in 1986 alweer afgeschaft. De Copa de la Liga werd opgericht op aandringen van Josep Lluís Núñez, destijds clubpresident van FC Barcelona, die door middel van deze competitie nieuwe inkomsten wilde genereren op basis van de televisierechten die aan de Copa de la Liga gekoppeld waren. Aan de Copa de la Liga deden de eerste acht clubs uit de eindrangschikking van de Primera División mee. In deze competitie werd gespeeld volgens het knock-outsysteem, waarbij twee clubs aan elkaar worden gekoppeld en een thuis- en een uitwedstrijden spelen. De winnaar van het toernooi plaatste zich voor de UEFA Cup van het volgende seizoen. In 1986 kwamen de Spaanse clubs overeen de Copa de la Liga af te schaffen vanwege de volle speelkalender.

Marc Valiente en Carlos González Peña hebben een verleden bij Barça. Valiente speelde zelfs een tijd voor het tweede elftal. Een meer bekende speler is Jeffrén Suárez. De vleugelaanvaller speelde 22 wedstrijden voor het eerste elftal van FC Barcelona en scoorde driemaal. Helaas is de geboren Venezolaan op dit moment niet inzetbaar vanwege een blessure. Het is echter wel raadzaam voor de defensie van Barça om te letten op Javi Guerra. De Spaanse aanvaller heeft dit seizoen al twaalf doelpunten gemaakt en heeft inmiddels al een voorcontract getekend bij Cardiff City.

De wedstrijd tussen Real Valladolid en FC Barcelona begint om 16.00 uur en is live te zien op Sport 1. Maar natuurlijk doen wij via Twitter verslag van het duel!