Nieuws Oktober 2016

Voorbeschouwing Valencia - Barça

FC Barcelona speelt zaterdag om 16.15 uur CET de uitwedstrijd tegen Valencia CF in het Mestalla. De Catalanen reizen in opperbeste stemming af naar Valencia na een boeiende wedstrijd tegen Manchester City, 4-0 winst. Echter er wordt Barça maar weinig rust gegund om zich optimaal voor te bereiden op deze wedstrijd. Valencia zal de positieve lijn door willen trekken onder de nieuwe coach Cesare Prandelli na de overwinning van vorige week tegen Sporting Gijón.

Teamnieuws

De laatste training voor de wedstrijd werd geleid door Luis Enrique. De coach heeft een aantal afwezigen: Arda Turan, Rafinha en daar zijn wegens blessures Gerard Piqué en Jordi Alba bijgekomen. Beide spelers liepen de blessures op tijdens de Champions League wedstrijd tegen Man City van afgelopen woensdag. Daarom zal de selectie bestaan uit 17 eerste elftalspelers waaronder de weer fit verklaarde Sergi Roberto en Barça B-speler Carles Aleña.

Prandelli heeft met 20 spelers een volwaardige en fitte selectie, waaronder de ex Barça-spelers Montoya en Munir el Haddadi. Munir is dit seizoen uitgeleend aan Valencia, die ook een optie tot koop van € 12 miljoen in de deal bedongen hebben.

Coaches aan het woord

Luis Enrique sprak vrijdag met het journaille en heeft vertrouwen in de wedstrijd van zaterdag. Hij veegde elke bewering over de volle wedstrijdkalender van Barça van tafel door te zeggen: "Het is wat het is. Ik maak me geen zorgen omdat het niet kan worden veranderd". De trainer sprak ook over de uitdaging van Valencia met zijn nieuwe trainer tegen zijn team. "We worden geconfronteerd met een beetje een onbekend Valencia vanwege het kort tijdsbestek sinds Prandelli aan het roer is."

Terwijl Prandelli's Valencia een beetje onbekend is, heeft Lucho een duidelijke troef in handen. Als Messi weer buitengewoon presteert is hij vrijwel niet te stoppen: "Zijn er managers die weten hoe Messi te stoppen? Guardiola kent hem heel goed en toch scoorde hij drie doelpunten."

Prandelli is zich terdege bewust van de dreiging die uitgaat van de Argentijnse ster en sprak warme woorden over hem:"Er is geen manier om Messi te stoppen. Het is fantasievoetbal en de droom van iedere jonge voetbalfan. Het is een eer om tegen hem te spelen." De Italiaan is op zoek naar defensieve zekerheid om een resultaat te krijgen tegen de regerend kampioen. "We zullen lijden maar we krijgen onze momenten en kunnen Barça pijn doen."

Vorm

Barça gaat met vertrouwen de wedstrijd in na de memorabele 4-0 overwinning op Man City in de derde ronde van de groepsfase van de Champions League.Graven we dieper, dan zie je dat Barça vijf van de zes uitwedstrijden dit seizoen gewonnen heeft en hebben in Mestalla niet verloren sinds de 2-1 nederlaag op 17 februari 2007.

Valencia worstelt duidelijk dit seizoen en staat vijftiende in de stand, vijftien doelpunten gescoord in de eerste acht wedstrijden en wonnen slechts één van hun vier thuiswedstrijden. Nederlagen tegen Las Palmas, Betis en Atlético werden doorbroken door een gedenkwaardige overwinning tegen Alavés. In de aanloop naar Valencia's volgende thuiswedstrijd werd gedomineerd door het bestuur vanwege het aanstellen van Cesare Prandelli en de overwinning op Sporting Gijon van afgelopen weekend.

Geschiedenis

De twee clubs troffen elkaar 118x sinds hun eerste ontmoeting in 1924, 45x winst voor beiden en 28x gelijk. De laatste ontmoeting in La Liga tussen de twee rivalen was in Camp Nou waarin Messi zijn 500e doelpunt in zijn carrière maakte. De wedstrijd eindigde in een nederlaag voor Barça en de drie punten gingen naar Valencia na de 2-1 overwinning, doelpunten van Rakitic (eigen doelpunt) en Santi Mina. Luis Suárez opende de score voor de thuisploeg, Santi Mina zorgde door een late treffer voor een domper in Camp Nou en kaapte de overwinning weg voor de neus van de Catalanen.

Live volgen

Kun je de wedstrijd niet kijken, maar wil je wel op de hoogte blijven? Volg dan FC Barcelona op Facebook of Twitter voor regelmatige updates tijdens de wedstrijd. Of nog beter: installeer de officiële FC Barcelona app op je telefoon (iPhone of Android) en krijg notificaties over de opstelling, doelpunten en nog veel meer!

Selectie FC Barcelona: Ter Stegen, Masip, Rakitic, Sergio, Denis Suárez, Iniesta, Suárez, Messi, Neymar Jr, Rafinha, Mascherano, Paco Alcácer, Digne, Sergi Roberto, André Gomes, Aleix Vidal, Umtiti, Mathieu en Aleñá.