Nieuws December 2008

“We can beat Madrid”

Barça heeft inmiddels 20 wedstrijden niet meer verloren. 31 augustus werd uit bij Numancia voor het laatst verloren waarna 17 winstpartijen en 3 gelijke spelen volgden. De laatste van deze 20 wedstrijden was de overtuigende overwinning op Valencia. Waar de stand anders zou doen vermoeden won Barça, mede dankzij drie doelpunten van Henry, relatief eenvoudig van de club waar Ronald Koeman vorig jaar nog tijdelijk hoofdtrainer was. Na de wedstrijd was Alexander Hleb, eveneens oud Arsenal speler, duidelijk over Henry: "Een fantastische speler". Daarnaast sprak hij ook zijn waardering uit voor het maken van drie doelpunten en het belang daarvan voor zijn ploeggenoot en het hele elftal. Om er nog aan toe te voegen dat Henry naar zijn mening het beste speelt in het centrum.

Zelf voelt de 29 jarige Wit-Rus zich steeds meer thuis in Spanje, zeker wanneer hij, naar eigen zeggen binnenkort, de Spaanse taal machtig is. De wedstrijd van zaterdag zal een speciale, en gezien de rivaliteit traditioneel moeilijke wedstrijd worden. Toch durfde Hleb af te sluiten met een citaat dat iedereen met een Barça-hart een goed gevoel voor de wedstrijd van aanstaande zaterdag zal geven: "We can beat Madrid". Dat er morgen nog een wedstrijd tegen Shakhtar Donetsk op het programma staat wordt hierbij al bijna over het hoofd gezien. Er zit echter ook nog maar weinig druk op de laatste wedstrijd uit de poulefase van de Champions League. De wedstrijd wordt door Éric Abidal echter wel gewoon serieus genomen. De van een blessure teruggekomen Fransman geeft aan dat eerst Shakhtar komt, en dat er daarna nog voldoende tijd is om klaar te zijn voor de wedstrijd tegen Madrid.