Nieuws Mei 2011

Wembley 19 jaar geleden

Sinds FC Barcelona het kampioenschap in Spanje heeft behaald gaat het in Spanje eigenlijk nergens anders meer over, de Champions League finale op Wembley op 28 mei. Diverse oud spelers en trainers doen hun woordje over de finale. Het team van Guardiola wordt ook regelmatig vergeleken met het dreamteam van Johan Cruijff en mede hierdoor wordt ook de finale van 28 mei in alle opzichten vergeleken met de finale op 20 mei 1992 tussen FC Barcelona en Sampdoria, deze finale werd ook gespeeld op Wembley.

Vandaag is het dan ook precies 19 jaar geleden dat FC Barcelona voor het eerst de Europa Cup I, zo heette de beker voor de Champions League, wist te winnen. In 1992 stond de ploeg onder leiding van Johan Cruijff en speelde onder anderen Koeman en Guardiola in het team. Na de 90 minuten speeltijd was de stand nog 0-0. In de verlenging scoorde Koeman uit een vrije trap de beslissende 1-0.  Deze overwinning bracht eindelijk de Europa Cup I naar Camp Nou, dit was de enige Europese beker die nog ontbrak in de prijzen kast van FC Barcelona.

Nu na 19 jaar kunnen we zeggen dat dit moment wel een keer punt was in de geschiedenis van FC Barcelona. De club had al twee keer eerder in de finale gestaan, maar zowel de finale in 1961 tegen Benfica als de finale in 1986 tegen Steaua Boekarest werden verloren. 28 mei probeert Barça voor de vierde keer de belangrijkste Europa Cup in de wacht te slepen. Voor Guardiola zal eventuele winst op 28 mei toch weer heel wat emoties gaan oproepen, aangezien hij er op 20 mei 1992 als jongste speler van Barça ook bij was op Wembley.