Nieuws Juni 2014

Xavi, eerste Barça-speler op vier WK’s

Korea en Japan in 2002, Duitsland in 2006, Zuid-Afrika in 2010, en nu Brazilië in 2014. Dat zijn de vier wereldkampioenschappen waar Xavi Hernández na deze zomer aan meegedaan zal hebben. De middenvelder uit Terrassa is dit jaar wederom opgenomen in de 23-koppige selectie van Spaanse bondscoach Vicente del Bosque. Het maakt hem al bijna vijftien jaar tot een vaste verschijning in de topcompetitie voor de nationale elftallen.

Met deze statistieken is Xavi de allereerste voetballer van FC Barcelona ooit die op vier wereldkampioenschappen zijn opwachting maakt. Carles Puyol schopte het tot drie WK’s (2002, 2006 en 2010); voor Lionel Messi, Cesc Fàbregas en Andrés Iniesta wordt het aanstaande WK in Brazilië de derde keer, na zowel in 2006 als 2010 gespeeld te hebben, al speelde Cesc de twee voorgaande edities als speler van Arsenal.

Xavi’s aanwezigheid tot dusver op de afgelopen drie wereldkampioenschappen wordt vooral getypeerd door zijn grote betrokkenheid voor La Roja tijdens elk respectievelijk WK. Op zijn allereerste WK in Japan en Korea (2002) speelde Xavi in drie van de vijf wedstrijden, terwijl hij in Duitsland (2006) in alle vier de wedstrijden voor Spanje zijn opwachting maakte. In Zuid-Afrika, waar Spanje de wereldtitel veroverde, speelde Xavi zelfs in alle zeven wedstrijden.